Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Permanatuurtuin

+13
Debora21
Willie Wortel
Wiwi
Max
Eironeia, Saskia
Kruidje
Dennis29
Jet
Chana
Matis
Abracadavra
Tramplus
Robert en Monique Knops
17 plaatsers

Pagina 3 van 7 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Abracadavra 2012-12-18, 20:25

Hey goed man! mooie foto's.

Ik ga eens even het hele topic uitgebreid bekijken.
Bedankt voor alle inspanningen om de foto's alsnog gepost te krijgen.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Dennis29 2012-12-18, 20:36

Prachtige tuin!
de citrusvrucht op de foto, is die winterhard?

Dennis29

Aantal berichten : 21
Registratiedatum : 02-10-11
Leeftijd : 26
Woonplaats : Wieringen

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-18, 21:51

Zwarte toorts (vaste plant met een penwortel). Je hebt ook een Melige toorts, die is ook vast. Ik heb eigenlijk geen last van slakken. De grootste schade loop ik op van veldmuizen, merels en houtduiven, maar door hiermee rekening te houden zal ik dit volgens jaar ook bijna geheel kunnen wegdrukken. Daarbij vind ik het leuke dieren en ik ben blij met ze in de tuin. De duiven zijn gek op kersenbloesem en jonge groenten plantjes. De merels zijn gek op aardbeien en de veldmuizen knagen aan de bonen. Gezien er maar één koppeltje houtduiven ieder jaar in de tuin broedt zal de schade niet te groot zijn. De plantjes bescherm ik totdat ze oud genoeg zijn door takken met doorns eromheen te leggen. De aardbeien bedek ik met kippengaas. En ik plant de stambomen niet in loop routes van de veldmuizen en de lagere soorten plant ik op het platdak.

Ik gooi inderdaad houtsnippers, tuinafval en af en in kleine mate gft afval tussen de groenten planten. Ik probeer een zo groot mogelijk biodiversiteit in de tuin te hebben, zodat veel dieren... er kunnen leven. Ik heb nu een laag van 5-10 cm houtsnippers op het groentestuk liggen. Daarnaast heb ik er ook nog een zelfde laag bladeren op. Deze maandag heb ik hele mooie dikke grote eikenstammen laten brengen en deze heb ik door de tuin heen verdeeld, om er paddenstoelen op proberen te gaan telen (shi take, stobbezwammetje, blauwe oesterzwam, stekeltjeszwam, zwavelzwam). Op de houtsnippers ga ik een gele en rode bietenputzwam kweken. Ik heb ook een paar stammen zwarte els, gewone es en Amerikaanse vogelskers. En binnen wil ik later in wat oude aquariums ook wat paddenstoelen gaan telen.

Ik heb een citroen en een kleine soort die op een mandarijn lijkt, maar eigenlijk vallen beide rassen tegen. De citroen heeft te weinig sap en de mandarijnachtige is te bitter. Misschien dat ik nog op zoek ga naar een beter smakende citroen. Er is maar een winterharde citrus in Nederland, maar deze is ook bitter (wel decoratief).

De foto's zijn wel niet meer helemaal up to date. De stammen zijn er nog bijgekomen, nog een vijvertje, het groente terras is nog verder verhoogt (twee taluds naast elkaar en hiertussen in ligt een organische laag van over 20 cm / voor pompoenen). De houtsnippers zijn erbij gekomen en er zijn nog wat bomen bijgekomen.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-18, 22:24

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Tuinwinter
Permanatuurtuin  - Pagina 3 Tuinwinter2
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-18, 22:34

Deze foto's zijn up to date. Nu ben ik vooral veel vogels naar de tuin aan het lokken om ze goed de winter door te krijgen en hen te stimuleren wat nestkasten in de tuin te gaan bezetten. De kleine poeltjes zijn bestemt voor de vogels (koolmees, pimpelmees, huismuis, heggenmus, winterkoning, roodborst, merel...) en amfibiën (gewone pad, bruine kikker, poelkikker, alpenwatersalamander en kleine watersalamander). Ik wil komend jaar in ieder geval één eetbare zoetwatervis gaan telen. Deze poel is op zijn diepst 1,70 meter, 1,20 cm breed en 3,5-4 meter lang. Misschien dat ik mijn andere grote vijver hier later ook voor wil gaan gebruiken, maar dan moet het een vissoort zijn die niet de amfibiën schaad. Ik wil ook gaan kijken voor eenden, een paar kippen en konijnen, maar hieraan zal ik niet direct kunnen beginnen, omdat wij inwonen bij mijn vader (voor een kleine huur) en hij een hekel heeft aan huisdieren.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Kruidje 2012-12-19, 14:09

Wat een mooie tuin heb je!

Heb je de static van het platte dak veranderd of kon dat zo (nagerekend?)

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-19, 17:07

Ik heb het op gevoel gedaan en door te observeren wist ik al dat het platdak helemaal onderwater kon staan zonder dat er problemen waren, dus ik gok erop dat het houdt. Tot nu toe houdt het zelfs als de grond helemaal kletsnat geregend is. Omdat ik voor tuingrond gekozen heb is de afwatering ook goed. De grondlaag is inmiddels zo'n 10-15 cm dik, wat net genoeg is voor de groenteplanten. Het dak is in ieder geval goed gemaakt, met veel dikke houten balken eronder die rusten op de muren eronder.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Chana 2012-12-19, 22:44

Leuk om de foto's nu te zien. Het ziet er weelderig en doordacht uit.
Mijn citrusvruchtjes (binnen) zijn ook niet lekker.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Eironeia, Saskia 2012-12-23, 01:20

Wat oogstrelend ..... Ook wel jaloersmaken als ik aan mijn eigen ravage denk.
Wat moet ik begrijpen onder het enten van de grond?
Ik heb een heel klein strookje grond-tegeltuin voor mijn huis in Rotterdam. Ik ben nu al 2 jaar aan het mulchen, maar de planten blijven het armetierig doen, ze doen het wel, maar krijgen te weinig water (ik zie geen kans om de zandgrond met mulch om te toveren tot aarden ....) maar aangezien de planten wel 'overleven', daar is ook alles mee gezegd, vermoed ik dat er te weinig voeding is, dat die voeding er nog altijd uitspoelt.

De bloeiende jasmijn vraagt echter om het nog een keer te proberen. Ik wil volgend jaar verder mulchen, wormen meenemen uit ??? het bos?Frankrijk?, en toch maar een beetje bijvoeden.

Dat grondenten klinkt zo veelbelovend, maar wat is het.
Eironeia, Saskia
Eironeia, Saskia

Aantal berichten : 141
Registratiedatum : 19-01-11
Leeftijd : 66
Woonplaats : Rotterdam

http://www.eironeia.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Dennis29 2012-12-23, 11:59

Robert en Monique Knops schreef:
Ik heb een citroen en een kleine soort die op een mandarijn lijkt, maar eigenlijk vallen beide rassen tegen. De citroen heeft te weinig sap en de mandarijnachtige is te bitter. Misschien dat ik nog op zoek ga naar een beter smakende citroen. Er is maar een winterharde citrus in Nederland, maar deze is ook bitter (wel decoratief).
Misschien kun je de geraspte schil wel gebruiken door gerechten en baksels?
Ik heb een paar jaar geleden een paar pitten uit een grapefruit gezaaid, en daar is een klein boompje uit gekomen. Er gaan waarschijnlijk nooit vruchten aan komen maar de bladeren ruiken heerlijk als je ze kneust Smile

Dennis29

Aantal berichten : 21
Registratiedatum : 02-10-11
Leeftijd : 26
Woonplaats : Wieringen

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-24, 19:57

dat met die citrus vruchten ga ik proberen, maar vind de geur van de bloemen ook heerlijk.

Met het enten bedoel ik oude bosgrond, wat een evenwichtig leven van bacteriën, schimmels, protazoa en nematoden kent, op de gewenste plaats aanbrengen, zodat dit leven zich hier kan gaan vestigen. Dit leven zorgt ervoor dat planten het goed doen. Dit leven kan zich vaker uit zichzelf slecht enkele centimeters voortbewegen/voortplanten / jaar. heel belangrijk dus.

Kaarten bijgewerkt en een uitvoerige beschrijving bij een groot deel van de soorten fruit, noten, kruiden en groenten die in de tuin staan. Misschien helpt dit andere mensen met een leuke soortensamenstelling te maken. Er komen 3 pecannoten en 2 hickorinoten bij en daarnaast is er nog een druif en 5 blauwe bessen op het platdak erbij gekomen. In de tuin eronder is er nog een zwarte framboos en twee zomerframbozen erbij gekomen. Voorlopig wordt dit even de aanplant. In huis voor het raam willen wij tomaten gaan kweken om ze tegen phytophtora proberen te beschermen, zodat we dit keer hopelijk wel tomaten krijgen.

Leuke waarnemingen in de tuin waren één appel vink, keep, mannetje en vrouwtje sperwer en grote bonte specht (we wonen namelijk in het centrum van Hulsberg en dit zijn voor ons bijzondere waarnemingen).

Verder is er bietenputzwam (gele en rode) op de houtsnippers geënt. En is de chi take, stekeltjeskamzwam, grijze oesterzwam, bundelzwam en zwavelzwam op stammen geënt. Binnenkort begint het nieuwe seizoen en ik ga mij dit jaar proberen te wagen aan Chinese yam, occa, (hopelijk yakon), Apios Americana (in de volle grond / nu in pot), Olifantsoor (taro), Japans hoefblad, komkommers die vruchtbaar zaad voortbrengen en weer te veel om op te noemen. Er zullen natuurlijk wel weer de nodige teleurstellingen zijn, maar dat hoort erbij.

In de vijvers hoop ik vissen voor te eten te kunnen zetten. Wij zijn er nog niet helemaal uit welke, maar we denken aan de Zeelt (een karperachtige) en Ruisvoorn/rietvoorn. Gezien we zoveel water in de tuin hebben hoop ik dat er genoeg voortplantingsmilieu overblijft voor de groene kikkers, bruine kikker, gewone pad, alpenwatersalamander en kleine watersalamander.

Naast de tuin hebben wij ook een biolet 65 (composttoilet) aangeschaft en hiermee hoop ik weer een stukje zelfvoorzienender te worden. Het is zonde om de grond aan mineralen uit te putten wanneer ze ook weer terug in de tuin kunnen en natuurlijk scheelt het een hoop water. Voor de rest hoop ik dit jaar een hoop grijs water naar buiten toe te kunnen gaan leiden, zodat dit ook niet meer het riool in hoeft te gaan. Verder wassen wij nu veel met wasnoten, die naar mijn mening fantastisch werken. Ze werken evengoed als het wat milieuvriendelijke wasmiddel.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-02-08, 19:57

Het voorjaar is weer echt begonnen. De sneeuwklokjes bloeien mooi en de daslook, Italiaanse aronskelk, gevlekte aronskelk, gevlekt longkruid... beginnen zich te vormen.

In de warme kas binnen begind alles goed op te komen/ te ontwikkelen. Ik moest dit jaar
nog wat oud zaad van watermeloenen kwijt, dus deze heb ik gezaaid en ik heb ook prachtige kiemplanten gekregen. Helaas denk ik wel dat het daar ook bij zal blijven, want ze hebben een duidelijk magnesium... gebrek opgelopen, waardoor ze steeds geler worden. Ik heb ze cacao gegeven, omdat hier veel magnesium in zit, maar ik denk niet dat dit de planten zal redden. Gelukkig gaat de rest over het algemeen wel goed. De artisjokken staan er prachtig bij, net als de bloemkolen, koriander, Oca (begind op te komen), Citroengras (redelijk), Stevia (redelijk), Olifantsoor/taro, Aardamandel, Ullulo? (begind), tomaten, paprika, aubergine, soort tropische spinazie (hersteld van de kou), geurgeranium (ruikt naar cola), Vanilleorchis (doet het goed) en Tomatillo.

De litchitomaat, kruisbestomaat en kanibaaltomaat doen het ook goed. Helaas ben ik er wel achtergekomen (via moestuin forum), dat het niet zo'n geweldige planten zijn als wat Vreekens zegt. De litchitomaat schijnt gigantisch te worden en nogal waterig te smaken (wel een mooie plant tot nu toe), de kruisbestomaat krijgt wel phytophtora en de kanibaaltomaat is niet bepaald populair, dus ik verwacht dat deze ook niet echt lekker is.

Ik had ook raapstelen en radijs gezaaid. De raapstelen zijn door een magnesium gebrek niet mooi geworden, maar misschien leveren ze toch nog wat op en de radijzen zijn zo heet als pepers, maar voor de rest mooi geworden. De sla doet het redelijk in de verwarmde kas (kan bijna gegeten worden).

Vandaag ook wat basaltmeel in de tuin gestrooit (op de groentestukken / platdak) om deze te verrijken met sporenelementen en de grondeigenschappen te verbeteren.

In de oranjerie heb ik de indianenwortel (Apios americana) opgepot (persoonlijk zou ik deze niet bij Vreeken kopen). Dit jaar wil ik één in de pot houden en de anderen in de volle grond planten om te kijken of deze de winter doorkomt.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Kruidje 2013-02-09, 22:37

Ik dacht dat de Apios winterhard is... Heb hem gewoon buiten laten staan.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-02-10, 16:25

Hij is winterhard, maar kan bij ons kapot vriezen (bij strenge vorst), omdat hij hier op zijn noordgrens zit. Dus ik wil in ieder geval altijd één plant in een pot houden voor de zekerheid.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-02-27, 21:31

Nou de verwarmde kas mag zo onnatuurlijk zijn als wat, maar de planten gaan op dit moment echt geweldig en razendsnel. Zo goed zelfs dat ik nu al met een ruimte gebrek zit. Daarom heb ik een aantal planten al naar de orangerie geplaatst (gelukkig niet zo koud 5-10 graden celsius en overdag tot ergens de 18 graden celsius bij zon). In de kas bloeien de tomaten al (40 cm hoog / ééntje begint al kleine vruchtjes te vormen), Lithitomaat en de mini paprikaatjes zitten goed in knop. De Litchitomaat heeft alleen een afwijking dat hij niet echt groot geworden is (wat ik eigenlijk niet zo erg vind). Hij is namelijk maar 30 cm hoog en zit nu onder de knoppen, terwijl hij buiten in de kas tot 2 meter hoog kan worden en volgens andere moeite heeft om in bloei te komen. Daarbij schijnt de vrucht niet erg smaakvol te zijn omdat hij niet genoeg zonlicht bij ons krijgt, dus wie weet misschien dat de plant in deze kas via zijn kleine formaat en het intensere licht veel interessanter wordt. Voor de rest komen de oca's eindelijk fantastisch uit (bijna allemaal en er komen nog altijd exemplaren op). Met name de oca amarillo doet het erg goed (hele gezonde planten en duidelijk sterker dan de andere rassen). De ulluco komt ook goed op, maar is nog klein. De Taro is geexplodeert en maakt veel zijscheuten, wat eigenlijk moeilijk is bij het ras wat ik heb / roodbladig). De geurgeranium die naar cola ruikt is schitterend gaan bloeien en de tomatillo's, kruisbestomaten, aubergines, grote paprika planten, kanibaaltomaten, citroengras en aziatische experimenten doen het ook goed. De bloemkolen heb ik al opgepot en op mijn dochters kamer voor het raam in grote potten gezet (voor een vroege oogst / niet te koud en voldoende licht voor het raam). Voor de rest heb ik in de orangerie nu prachtige artisjokken staan, waarvan ik er een aantal in pot ga telen een paar in de grond ga proberen en wie weet nog een paar verkoop. Voor de rest komen de eerste erwtenplanten in de orangerie op, rijpen de citroenen af, zijn de apios gescheurt en weer geplant in een grote pot, de eerste wortelen gezaaid (pot), tuinbonen gezaaid en is alles weer klaar gemaakt voor de lente/zomer. Gelukkig is ook eindelijk de sneeuw weer zo goed als weg, want ik wil graag wat zaden die nu in de koelkast staan gaan zaaien (knolkervel).
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-03-05, 21:49

Het voorjaar is eindelijk begonnen, hoewel de nachten nog koud zijn en het waarschijnlijk volgende week weer treurig wordt, maar in ieder geval geen harde vorst meer. De amandel, abrikoos, ribessoorten, kamperfoeliebes en Nashii peer beginnen de aanzet om tot bloei te komen (waarschijnlijk start de bloei binnen twee/drie weken). De tomaten beginnen al groot te worden en de litchitomaat staat prachtig in bloei (hele mooie bloem). Helaas lijkt de lichitomaat wel nog niet veel goed stuifmeel te bezitten, wat normaal is bij nachtschaduwen, want de bloemen hebben tijd nodig om vruchtbaar te worden. Mijn paprika en aubergine bloemen van vorig jaar werden pas vanaf ergens midden juli vruchtbaar en daarna kon ik pas vruchten krijgen (ze waren toen inmiddels wel al tot prachtige grote planten uitgegroeit). Uit de paprika's ben ik nog de bloemen aan het weghalen, want deze wil ik eerst tot mooie planten laten ontwikkelen, wat goed aan het lukken is. Twee van de drie chayote beginnen uit te lopen en de pijlkruidknollen van de chinese supermarkt zijn ook gelukt om op te kweken (bijzonder lekker / aardappel). Voor de rest ben ik nu vooral weer ruimte aan het scheppen door veel heen en weer te verplaatsen. De bloemkolen en artisjokken gaan goed. Verder komen de tuinbonen en erwten goed op en heb ik al verschillende andere kolen, peulen, sla, bieten... gezaaid. Helaas moet ik nog even wachten met de komkommers, pompoenen..., maar weldra kan ik ze gaan zaaien. In de kas heb ik helaas wel wat last van bladluizen en in sommige bladeren van de nachtschaduwen vind ik vergroeingen in de nerven (rare celverdikkingen), maar ik kan nergens vinden wat het is en over het algemeen lijkt het probleem zich niet exponentieel te vermenigvuldigen en lijkt bij het wegnemen van geïnfecteerde bladeren zelfs af te nemen (waarschijnlijk een mijt). Nu het warmer wordt buiten kan ik de nachten in de kas ook langer maken, wat de planten hopelijk ook goed doet. In de kas heb ik al een paar lieveheerstbeestjes uitgezet, die hopelijk aan het bladluizenprobleem gaan werken. De aardamandels en Chinese yam gaan ook goed. De Chinese yam maakt zelfs vanuit de grond een sterkere scheut omhoog, die waarschijnlijk groter wordt als de eerste. Helaas wel nog niet alles binnen vanuit Vreeken. Ik heb ook als experiment champignonen begroeit stuk substraat tussen gft afval in de tunnel gelegd (nu lekker warm) en hoop dat ik zo meer champignonnen ga krijgen. Misschien dat ik er nog wat oude paardenstront kan bijgooien, maar deze heb ik niet direct tot mijn beschikking. Voor de rest blijkt er nog een leuke ananasplant voor in de kamer te zijn, die niet groot wordt en leuke kleine eetbare vruchten oplevert. De andere soorten brengen vaak geen eetbare vruchten voort.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Abracadavra 2013-03-05, 22:11

De meeste nachtschaden stellen hun pollen alleen vrij wanneer de meeldraden worden geschud. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Honingbijen, zijn hommels in staat over te gaan tot deze zogenaamde “buzz pollination”, door hun lichaam tegen de meeldraden te plaatsen en de vliegspieren te laten vibreren.

Misschien is dat de hoofdreden dat je denkt dat je litchitomaat te weinig stuifmeel heeft.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Kruidje 2013-03-05, 22:44

Aubergine schijnt pas vanaf 21 graden (ook 's nachts) vrucht te zetten - hoe warmer hoe liever. Vandaar dat je waarschijnlijk vorig jaar pas vanaf half juli vruchten kreeg.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-03-07, 00:46

Interessant dankjewel voor de informatie (nog niet ergens gevonden). De litchitomaat geeft inderdaad alleen stuifmeel wanneer ik de helmhokjes met de kwast schud (niet echt veel en weet niet of de kwast deze goed opvangt). De aubergines afgelopen jaar vond ik een ramp, hoewel ze uiteindelijk toch gelukkig nog wat opgelevert hebben (kleine aubergines en maar 3-4 per plant, dus niet zoveel om de onkosten eruit te halen). De paprika's maakten pas een paar weken voor de aubergines stuifmeel aan (daarvoor helemaal niks). Toen ze eenmaal stuifmeel gingen vormen gingen ze wel ineens veel produceren en toen kon ik de bloemen met de kwast ook bestuiven. Ik had beiden in een kouden tunnel staan. Dit jaar heb ik een regenton gevuld met water en twee grote bakken met grond boven het maaiveld in de tunnel staan, om de warmte van overdag beter vast te leggen en hiermee overdag een wat koeler en snachts een wat warmer klimaat te creëren. Hiermee hoop ik ook mijn groeiseizoen te verlengen. Daarnaast ben ik aan het denken of het voor mij mogelijk is een warme composthoop in de tunnel te maken, die als generator voor de tunnel kan dienen.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Max 2013-03-07, 20:19

Will Allen heeft wormencompost hopen tegen de zijkant van zijn tunnels/kassen (Wisconsin, USA) om de seizoenen te verlengen.
Max
Max

Aantal berichten : 72
Registratiedatum : 13-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Rotterdam

http://www.moestuinman.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-03-07, 22:19

Een interessante man. Dit was een van de sites met filmpjes van hem en het verhaal over de wormen. http://www.urbanoasisproject.org/local-food/will-allen-and-growing-power
Hij houdt zich veel bezig met aquaponics, waar ik mij op dit moment in ieder geval nog totaal niet mee bezighoudt. Hij heeft zich helemaal op de samenwerking met de regenworm gericht.
Zeker interessant, maar ik denk niet dat ik het op zo'n wijze kan doen (heb te weinig grond), daarbij weet ik niet exact waar hij woont (bij ons wordt het in de winter wel heel koud en ik weet niet of een composthoop/wormencompost de kas warm genoeg kan houden / lijkt ook nogal ingewikkelt). Ik had op de niews afdeling van het forum van Geof lawton een vuilnisbak ontwerp met compost erin gezien die ik interessant vind, omdat hij hiermee nogal mobiel is en makkelijk goed gehouden kan worden. Alleen beschik ik niet over alle grondstoffen voor een warme composthoop te maken. Ik ben aan het denken om te kijken of ik de compost uit het composttoilet niet kan gebruiken als vervanger voor de paardenmest. Voor nu moet het allemaal makkelijk zijn over 2-3 jaar wil ik in een grote glazen kast investeren en dan wil ik misschien ook een rockstove maken (soort kachel die men zou kunnen gebruiken om je kas/huis mee warm te maken/houden. Ik betrek altijd al het leven bij wat ik doe, dus wormen zullen natuurlijk zeker een belangrijke plaats hebben in wat ik ook maak. Dankjewel voor mij attent op de man te maken.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Kruidje 2013-03-08, 10:19

Wil Allen zit in Wisconsin - daar is het 's winters heel lang behoorlijk koud (tot -30 zeg maar) maar overdag veel meer zon dan bij ons, dus een kas vangt daar wel zonnenwarmte. Hij verwarmt de hydroponics en daarmee zijn warme kassen. De koude kassen met het compost er tegen aan hebben toch 's nachts nog lichte vriestemperaturen.

Met een broeihoop en een dubbele kasconstructie (tunnel in een kas en eventueel nog vliesdoek over de planten) kan je waarschijnlijk wel voorkomen dat het hard vriest. Dat maakt het dan nog niet geschikt voor de warmteminnende gewassen.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-03-08, 21:44

Ik vind het zeker een interessant idee, maar hij zit zo te horen wel in een hele andere situatie, die zeker niet gemakkelijker is, maar die hij wel tot zijn voordeel heeft kunnen omzetten.
Een goed idee, dat is uitvoerbaar zodra ik investeer in een echte kas. Ik betwijfel wel of je er zaken in groot gebracht krijgt in de winter, maar het zou inderdaad wel meer kans hebben om bij niet al te erge vorst (als het overdag ook niet hard vriest) buiten te houden. Het grootste probleem van de afgelopen winter waar ik tegenaan gelopen ben en wat mij vermoedelijk een paar mooie planten (artisjokken / gelukkig al vervangers / fragola druif / zwakke plant) het leven gekost heeft is dat er zo weinig zon geschenen heeft terwijl het wel hard vroor, waardoor er geen warmte in de tunnel kwam en het dus net zo koud was als erbuiten. Maarjah de komende twee maanden zullen dat uitwijzen. De franse dragon, salie en rozemarijn zijn in mij tunnel wel goed de winter doorgekomen en beginnen alweer te groeien.
Gister ook weer een bestelling van Vreeken binnen gekregen. Eindelijk eens een leuk zakje verrassingszaad (tenminste ik vind de soort leuk ondanks dat je er niet veel mee kunt / wel goed voor insecten) Dauwnetel. Ik kreeg ook een oerprei opgestuurd, maar deze is zo goed als dood, dus ik ben nog aan het twijfelen of ik hierover moet opbellen, dat ik niet halfdode planten koop en ik wel levende planten wil krijgen en dat ik er anders niet voor betaal (maarjah hij is de enige in de buurt met bijzondere soorten en ik heb nog een paar belangrijke soorten in de verlanglijst bij hem staan, waaronder de yacon). Voor de rest nog chinese yam bij besteld, omdat in ieder zakje wisselend, maar één, twee en heel soms drie goede knolletjes in zitten. Voor de rest is geen hoop om ooit wat te worden. Ik hoop er in ieder geval 10-15 goede planten uit te halen.

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Voorjaar
Permanatuurtuin  - Pagina 3 Voorjaarlevendplatdak
Permanatuurtuin  - Pagina 3 Wildu
De bovenste twee foto's zijn van het levend dak, waar nu de crocussen bloeien. De onderste is van een doortrekkende eekhoorn, die ik in de toekomst vaker in de tuin hoop te zien.

Foto's zeggen meer dan duizen woorden:

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Verwarmdekas1
Verwarmde kas, met tomaten, paprika's, taro...

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Orangerie3
Permanatuurtuin  - Pagina 3 Orangerie1
Orangerie: alle planten die overwintert en opgekweekt worden.

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Raamkamerplant
Aloe vera, Chinese yam, Geurgeranium (cola),ananas

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Shitakeeik2
Shitake geënt op eik (je ziet het mycelium /wit) al goed groeien


Laatst aangepast door Robert en Monique Knops op 2013-03-09, 22:03; in totaal 2 keer bewerkt
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Kruidje 2013-03-08, 22:20

Ik kan mijn yacon wel voor je proberen te stekken als hij straks weer goed groeit.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-03-09, 18:40

Als je dat zou willen doen. Ik hoop er ook van Vreeken te krijgen. Wil je niet liever zelf de stek houden? Wat zou je ervoor in ruil willen. Kan hem natuurlijk ook gewoon betalen. Gaat bij jou de teelt goed van Yacon? Ik wil hem in de tunnel (warm/nat zetten en evt. nog één-twee planten op het platdak (warm/droog). Dan kan ik kijken waar hij zich het meeste thuis voelt. Bij growingyourgreens.com (youtube) is de presentator helemaal gek op Yacon en daarom wil ik hem ook graag proberen om te zien hoe geweldig de smaak... nu is. Is hij eigenlijk makkelijk te stekken, want op youtube liet de presentator zien dat hij de planten in het voorjaar als ze eenmaal uitliepen scheurde bij iedere plek waar de plant uitliep. De plant lijkt behoorlijk veel met zijn lange reserve wortels, groeiwijze... op de Dahlia (natuurlijk ook dezelfde familie), tenminste dat vond ik opvallend.

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Geplandekas2013
Dit is hoe ik mij nu de kas voorstel, maar ik weet niet of ik er eentje koop of hem zelf bouw. Ik ben er in ieder geval al voor aan het sparen.


Laatst aangepast door Robert en Monique Knops op 2013-03-18, 01:06; in totaal 1 keer bewerkt
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 3 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 3 van 7 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum