Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Permanatuurtuin

+13
Debora21
Willie Wortel
Wiwi
Max
Eironeia, Saskia
Kruidje
Dennis29
Jet
Chana
Matis
Abracadavra
Tramplus
Robert en Monique Knops
17 plaatsers

Pagina 5 van 7 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 5 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-05-30, 00:07

Zo te zien is ons klimaat al behoorlijk verandert, want ons klimaat is blijkbaar afwisselende lange koude natte en lange warme droge periodes, zowel in de zomer als de winter (al een paar jaar een steeds hevigere trend / deze valt mij tenminste op). Nu alweer schade aan het oplopen van de kou en langdurige nattigheid. Gelukkig gaan ook zaken goed zo is het Pijlkruid tot nu toe een hit en verdrievoudig ik volgend jaar het aantal planten als we zo'n weer houden (heeft geen last van het weer / waterplant).
De oca's, Chinese yam, aardamandel, eeuwig levenskruid, abrikoos, oost indische kers en aardappels gaan ook boven verwachting.

Mijn bestelling bij Vreeken is ook weer binnengekomen blijkbaar nog zaken gekregen die ik niet meer verwacht had te krijgen (helaas sommige daardoor dubbel besteld) en de kwaliteit was weer zeer wisselend (helaas ook weer halfdode zaken, dus waarschijnlijk maar weer eens bellen). Helaas ook nog niet het geld terug ontvangen voor de veel te duur gerekende dode plant (had eigenlijk wat anders besteld).

Ook weer lekker de lay-out van de tuin aan het veranderen. Ik heb eindelijk het badkamer water naar buiten de tuin in geleid (gebruiken speciale shampoo en tandpasta / geen gevaarlijke chemische schoonmaakmiddelen). Door de ligging van de tuin heb ik in de voortuin een helophyten filter gemaakt in de vorm van een slootje, met mooie bloeiende helophyten en dan leid ik het water via een lange langzaam aflopende waterval naar de onderste grote vijver toe. Voor de rest nog het pad aangepast, zodat het me nog wat plantruimte oplevert en tevens meer spectaculaire zit mogelijkheden geeft. Daarnaast ben ik al een klein beetje bezig met de kas buiten en wil ik de kas toch goedkoop houden en gaan voor een halfopen kas, waarmee ik een meer mediterraan klimaat kan nabootsen. Ik ben nu al de eerste wanden van de grote verhoogde bakken die ik in de kas wil aan het maken.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 5 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Willie Wortel 2013-05-30, 00:57

Vreeken vind ik een dramatisch bedrijf om online te bestellen, als je in hun winkeltje inkoopt heb je echter altijd wel ok spul.

Ik kom voor mijn werk wel eens in de buurt en koop dan wat ik wil hebben, mocht je nog eens wat nodig hebben dan kan ik dat ook voor jou doen.

Groeten,

Willie Wortel

Aantal berichten : 31
Registratiedatum : 22-04-13
Leeftijd : 38
Woonplaats : Dirksland

http://www.vollerleven.wordpress.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 5 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-05-31, 09:19

Als je er komt zou ik je heel dankbaar zijn (als hij ze heeft) als je twee goed levende planten van ugni (tazziberry) meeneemt. Ik heb nu twee (half)dode? exemplaren ontvangen. Ben nog aan het twijfelen of ik erover moet opbellen (nog hoop dat ze leven laten zien). Ik wil je er graag ook wat extra's voor geven.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 5 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-06-07, 00:25

Willie ik krijg waarschijnlijk nieuwe planten (Ugni) door Vreeken opgestuurd, dus je hoeft niet voor mij te kijken als je er bent. En ik krijg van iemand anders ook nog 2 planten.

Eindelijk is een warme droge periode begonnen en hopelijk houdt deze even stand, want daarna zal het wel weer lang koud en nat worden. Helaas zijn alle vijgen afgevallen door de lange koude en natte periode (de plant staat er wel goed bij), enkele sjalotten hebben het op het platdak door te veel vocht begeven, maar gelukkig staat er meer dan alleen sjalotten. Nog geen ernstige ziektes waargenomen.

Door mijn enthousiasme ben ik ook maar weer begonnen met een verhoogd bed aan te leggen waar de soort van kas omheen gebouwd wordt. De verhoogde bedden heb ik ook alweer helemaal vol geplant.

Gelukkig op het moment niet te veel last van de duiven en veldmuizen meer. Alles wordt taai en de planten maken genoeg verdedigingsstoffen aan om niet lekker te zijn (ook veel groen voorhanden). Gelukkig heb ik nog wat pruimen over en nu maar hopen dat ze nog rijp worden. Voorlopig ook maar niet te veel kolen meer zetten, omdat het verschrikkelijke kwetsbare/moeilijke planten zijn (koolvlieg, duiven, veldmuis, witte vlieg, bladwespen...).

Het is een wonder maar ik krijg zelfs (hopelijk) een paar walnoten aan een boom die ik vorig jaar gezet heb. De kaki's die ik dit jaar gekocht heb staan nu mooi te bloeien (ze bloeien bijzonder mooi en geuren heel lekker). Voor de rest beginnen gelukkig de appels, perzikken, amandelen, kersen, blauwe bessen, aardbeien, peren, nashi peren, kruisbessen, aalbessen... zich te vormen en lijken de abrikozen al bijna rijp (zijn al heel groot / nog groen). Ik heb zelfs al aardappelvorming waargenomen (de planten zijn inmiddels over 1 meter hoog). Nu het warmer wordt zullen de pompoenen en hopelijk ook de suikermais er binnenkort overheen schieten. De Chinese yam is echt een prachtige plant en de oudste plant heeft ook al grote wortelknollen gevormd (grote van een redelijk formaat aardappel).
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 5 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-06-12, 00:03

Wat foto's gemaakt van de tuin. Zo ziet de tuin er nu uit (juni 2013).

Permanatuurtuin  - Pagina 5 Fotoszijkantdonker
Permanatuurtuin  - Pagina 5 Fotostunnel
Permanatuurtuin  - Pagina 5 Fotosplatdak
Permanatuurtuin  - Pagina 5 Fotosachterachter
Permanatuurtuin  - Pagina 5 Fotozijkanttuinzon
Permanatuurtuin  - Pagina 5 Fotoachtertuinzon
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 5 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-06-23, 01:24

Lekker bezig in de tuin. Nu is weer de koude natte periode begonnen, hoewel ik wel blij ben dat het geregend heeft (wordt nu alleen weer te veel in een korte tijd). Ik ben de grote tuinkas (rond de 4,5 meter lang bij 3,5 meter breed en 2,5 meter hoog) aan het maken, waar ik van het werk gratis over 10,5 vierkante meter gehard glas heb kunnen krijgen, wat ik nu aan het installeren ben (ziet er echt mooi uit). Het is zoveel glas dat ik één wand helemaal bedekt krijg. Het wordt geen vierkant, maar een kunstzinnige vorm, omdat ik zo iedere cm kan benutten en ik zo beter aangepast kan telen met dit type weer, wat waarschijnlijk steeds meer deze extremen gaat weerspiegelen. De komkommers, augurken, courgette, chayote, aubergines, paprika's, pepers, litchitomaten, kanibaaltomaten, tomatillo's, ananaskers, tomaten en bonen gaan gelukkig nu ook goed en de yacon groeien ook voortvarend (7 planten staan). De kaki's zijn tegen alle verwachting in toch nog gaan bloeien en hebben nu kleine vruchten. De vijg lijkt nieuwe vruchten te gaan vormen, dus ik krijg misschien toch nog vruchten. Verder zijn de eerste kersen, aardbeien en honingbessen (smaken naar bosbes / lekker) geoogst en gaan de pruimen, abrikozen, appels, peren, nashi peren, kweeperen, mispels, perzikken, amandelen... voortvarend. De druiven zijn pas begonnen met bloeien en de kiwibes is pas      gedaan (voornamelijk mannelijke bloemen / issai).
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 5 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Matis 2013-06-24, 21:23

Jou tuin is echt zó cool! Ik móet er een keer langs gaan! Ik zal eens aan mijn moeder vragen of we een keer kunnen komen, misschien kunnen we dan ook tijdens een fietsvakantie komen.

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 5 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-06-25, 18:55

Dankjewel, je mag gerust een keer langskomen (gewoon aangeven).
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 5 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Matis 2013-06-25, 19:39

Ik kan wel een keertje in de vakantie. Ik zal eens navragen aan mijn moeder wanneer. Hoe groot is je tuin? En heb je er veel over te vertellen? Dan kan ik een beetje inplannen hoeveel tijd we eraan kwijt zijn.
Ik heb denk ik veel vragen Smile

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 5 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-06-25, 22:31

d


Laatst aangepast door Robert en Monique Knops op 2013-12-22, 01:39; in totaal 1 keer bewerkt
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 5 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Debora21 2013-06-26, 08:43

Ik zou ook graag eens komen kijken naar jullie tuin. Het ziet er prachtig uit. 
Mijn familie woont in Maastricht dus ik ben regelmatig in de buurt!

Debora21

Aantal berichten : 9
Registratiedatum : 11-06-13
Leeftijd : 38
Woonplaats : 's-Hertogenbosch

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 5 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-06-26, 21:00

Je mag gerust een keer komen kijken. Dan moet je dat alleen even laten weten. We wonen in Hulsberg, dus dat is 15 km van Maastricht vandaan. Dan geef ik je dan het exacte adres.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 5 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Matis 2013-06-28, 16:48

Hallo Rob, zou jij om 3 juli kunnen?
Ik zou dan met mijn moeder langs kunnen komen.

Groet Matis

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 5 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-06-28, 22:05

Dus op woensdag. Ja dat kan. Om hoe laat wil je komen? Heb je ons adres? Anders stuur ik je ons adres naar je PM.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 5 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Matis 2013-06-28, 22:23

Ja, op een woensdag. Ik zou ergens in de ochtend willen komen, rond 10 a 11 uur. Zou dat kunnen?
Ik heb je adres nog niet.

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 5 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-07-03, 23:01

Hoi Matis, Leuk dat je op bezoek bent geweest en dankjewel voor de planten. Ik heb de vaste rogge toch maar in het heuvelbed geplant (mede gezien het weer) en zaai later zaden van de planten op het platdak uit. Er zat ook nog wat boomspinazie in de grond ook bedankt voor die soort. De lupine lijkt mij interessant. Ik hoop dat het ook goed gaat met jouw planten.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 5 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Matis 2013-07-04, 21:45

Hallo,
Jij ook bedankt!
Oh, de boomspinazie staat bij mij overal.
Ik heb nu de vijver wat veranderd (waterlelie eruit) en heb je planten erin gezet. Ook heb ik wat sphagnum van het vennetje in de buurt erbij gedaan in de hoop dat het gaat groeien. Er zitten nu ook 5 goudvissen in de vijver.
Ik was nog iets vergeten te zeggen, als je meer vissen in de vijver wilt maar er is te weinig eten voor ze kan je Hermetia Illucens oftewel black soldier fly kweken. Deze kan je kopen op http://www.baitshop.nl/reptiel/voedsel-dieren/nutri-grub/nutri-grub-klein-hermetia-illucens-black-soldier-larvae-100-stuks-tot-2-liter.html
Deze zou je in de grotere kas van je kunnen kweken als die af is. Op youtube staan er veel filmpjes over.

Ik heb een lijstje van de planten die in het zaaimengsel zitten (het zijn ze niet allemaal, ik ben ze vergeten te noteren Embarassed 
Zwarte sorghum
quinoa
amaranth
maanzaad
kruising tussen rogge en tarwe
eenkoorn
rogge
phacelia
zonnebloem
lucerne
klaproos
goudsbloem
korenbloem
eeuwig moes
mosterd
Kanariezaad
boekweit
Trosgierst

Voor de rest weet ik het niet meer allemaal. Embarassed 
Ik ben daarna ook nog naar kwekerij Bastin geweest en heb er 2 looksoorten gekocht (1 met mooie paarse bloemen, er zitten nu al gigantisch veel bijen in), 4 soorten aardbei, zijn vooral oudere rassen en die heeeeeerlijk smaken, een honingbes (ik had er maar eentje en honingbes heeft kruisbestuiving nodig), en een paarsige basilicum, die tegen wat kouder weer kon (mijn reguliere basilicum is niks:(  ).

Groet Matis

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 5 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-07-05, 23:57

Leuk om te horen ben benieuwd wat volgend jaar opkomt. Veel plezier met de aardbeien hij heeft een paar leuke rassen staan. Heb je er wel op gelet dat de honingbes een ander ras is, want anders heb je nog geen kruisbestuiving? Hij heeft mooie basilicums. Als je er nog een keer komt of je moet hem ergens anders zien, dan is de kaneelbasilicum een aanrader, die heeft en geconcentreerde basilicum smaak. Die is heerlijk in salades. De kas schiet prachtig op. Ik heb golfplaten op het dak en al drie wanden bedekt met folie. Morgen hoop ik de laatste wand af te krijgen en moet ik nog wat zaken extra verstevigen. Als er dan nog tijd over is moet ik nog wat zaken uitplanten en dingen vergroten. De kas is echt enorm van 4,5-6,1 meter lang, van 3-3,9 meter breed en van 2,1-2,9 meter hoog.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 5 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Matis 2013-07-06, 22:06

Ja, daarom heb ik er een gekocht. Ik had er al een maar had gelezen dat 1 niet genoeg was. Was de honingbes die zo naar bosbessen smaakte?
De basilicum was een paarsige met paarse bloemen.
Oke, ik heb nog wel wat ideeën voor de kas Smile

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 5 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-07-07, 00:21

Naar mijn mening smaken honingbessen inderdaad bijna net zo als de bosbes (inheemse voor Europa). Die paarsige heb ik ook gekocht, maar de kaneelbasilicum is een ander. Je mag het altijd zeggen, dan kan ik kijken of ik er wat mee kan. Dat van die koolstoffilter voor het toilet vind ik interessant, maar is denk ik niet haalbaar gezien het korte formaat van de buis en ruimte die beschikbaar is. Ik moet toch een beetje oppassen dat mijn directe omgeving niet op de hoogte van het toilet komt, want anders krijg ik misschien problemen. Waarschijnlijk is het al niet slim om het hier neer te zetten, maar dan kunnen anderen van ons leren en wij ook van hun. Hier foto's van de kas hoe hij nu is en mijn dochtertje in de tuin. Voor de duidelijkheid de voorkant is bedekt met glas, maar is zo doorzichtig dat het net lijkt of er geen glas voor zit.
Permanatuurtuin  - Pagina 5 33wl
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 5 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-07-24, 12:20

Kleine update. De tuin gaat goed en gelukkig hebben we nu wat regen. Nu hopen dat het  niet weer een maand gaat regenen en te koud wordt. Helaas door de lange droogte wel veel water moeten geven (met name het platdak). Door de droogte en hitte ook een mijten probleem (spint)  in de warme kas gekregen, waarschijnlijk cadeau gekregen met een van de tropische planten (moet nog kijken hoe ik er vanaf kom / nu aan het proberen met water en hopen dat leven vanuit de tuin de kas in trekt en het probleem aanpakt / was ook gelukt met de bladluizen). Gelukkig veel aardappels gehad, waar ik bang voor was vanwege redelijk wat veldmuis activiteit tussen de aardappelplanten (wel wat opgegeten, maar niet erg veel). Op de plek van de aardappels heb ik nu oca's vanuit kuipen geplant, omdat deze veel te groot waren geworden voor de kuipen. Nu maar hopen dat ze wel goed gaan produceren. Ook al ontzettend veel courgettes en bonen gehad, al de eerste rijpe tomaten (balkontomaat / ook nog veel onrijpe aan andere soorten), De pompoenen, paprika's, aubergines, ugni en suikermais beginnen te produceren. Voor de rest merk ik dat het echt nog het 2e opstart jaar is en dat veel grond nog vruchtbaarder moet worden en dat ik voor veel zaken dit jaar weer te laat was (nieuwe kas). De vijgcactus loopt wel nog een tweede keer uit, waardoor ik nog een keer wat schijven kan oogsten, prachtig ABC kruid, gezonde basilicumplanten, grote boomkolen (smaak valt tegen, dus denk niet dat ik ze houd), nog wat peulen gehad (door de duivenvraat niet erg veel), redelijk wat wortels/bieten, veel sla, veel bladkolen (als salade), bittere augurken (echt bitter) en nu pas beginnen de komkommers te produceren. De spaanse zuring en het pijlkruid zijn gelukkig ook goed gegaan.

De kersenbomen zijn helaas weer tegengevallen, omdat het zolang bleef regenen en koud bleef, waardoor de meeste kersen opgegeten waren voordat ze rijp en zoet konden worden. De peren en amandelen dragen voor het 2e jaar wel bijzonder goed (ook de nashi peren), de hazelaars en pruimen ook redelijk goed. Wat leuk is is dat de abrikoos (2e jaar), perzik (1ste jaar), walnoot (2e jaar), appels (2e jaar), zure kers (2e jaar), kakiboom (1ste jaar), papaya (1ste jaar), wellicht tamme kastanje (2e jaar / nu eerste vruchtjes) en wellicht jujube (nu bloesem) enkele vruchten en noten gaan opleveren.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 5 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Linder 2013-07-24, 13:15

goh, wat ben ik blij met onze kleigrond,

ik geef geen water... nooit

of ja toch, als ik plantjes verplant giet ik in het plantgat een kommetje water voor ik het plantje (met kluitje of module) er in zet...

en daarna niet meer...

Het is dit jaar bij ons een heel goed jaar voor fruit (appels, peren en klein fruit) waar ik best wel verbaasd over ben ivm de vele late vorstperiodes...
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 5 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-08-03, 13:01

Het watergeven is wel veel werk, maar ik krijg er wel veel voor terug. Ik heb veel potten, overdekkingen en op het platdak ligt tuinaarde, omdat die niet te zwaar is. Op het platdak heb ik nu een druipsysteem aangelegd die ik in de toekomst ook in de kassen wil aanleggen, omdat dat echt veel gemakkelijker is dan alles met gieters of de slang water geven. Ik hoop dat ik een deel van het druipsysteem via een pomp in de vijver kan gaan watergeven, maar nu moet ik helaas het water uit de kraan halen (gieters wel vanuit de vijvers). De open gronden met de löss hoef ik wel geen water te geven, omdat löss ook veel water vasthoud.

Ik heb ondanks de vele jonge boompjes/struiken toch veel fruit/noten gekregen juist vanwege die lang aanhoudende vorst en door al die kunstgrepen op het platdak/kassen en in potten heb ik ook al redelijk vroeg in vergelijking met andere mensen die ik ken die groenten telen al de eerste courgettes (inmiddels al erg veel gehad), bonen, komkommers, tomaten... gehad. Ik heb prachtige courgette planten op het platdak staan, die het erg goed doen.

Linder je zit toch ook op een hele lage grondwaterstand (rond de 2 meter onder het maaiveld). Ik heb een grondwaterstand van dieper dan 5-10 meter (in ieder geval te diep voor de meeste planten). Ik moet het echt hebben van hangwater en als dat op is, dan is het op.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 5 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Linder 2013-08-04, 14:10

Ja, daar heb je gelijk in, ik zit in een veenweide gebied, in de polder.

Toch moet het zelfs op zandgrond mogelijk zijn om zonder (vaak) water geven te telen.

met uitzondering van in potten natuurlijk.

Een van de belangrijkste strategien binnen permacultuur gaat er om dat hangwater zo veel mogelijk aan te vullen en vast te houden in de bodem. Oa natuurlijk door absurd veel organisch materiaal toe te voegen aan de bodem jaarlijks, maar ook door relief aan te brengen in de tuin, wat als je helling hebt betekend swales en reservoirs aanleggen waar het water de bodem in kan sijpelen. (als je geen helling hebt wadis waar het water in blijft staan zodat het in de bodem kan sijpelen in plaats van erover heen te stromen. Natuurlijke vijvers, zonder folie dus, kunnen hier een belangrijke rol inm spelen, die staan dan wel niet het hele jaar vol water en je kan er geen vissen in houden.

Is een lange termijn strategie, maar uiteindelijk kun je iedere bodem verzadigen.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 5 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-08-04, 23:47

Met organische materiaal kun je het vasthoudend vermogen van zandgrond gigantisch vergroten (zeker gezien pure zand nauwelijks wat vast houdt), maar organische materiaal in een kleigrond vergroot het vasthoudend vermogen nauwelijks, hoewel de structuur wel goed verbetert en het opneembaar deel van het water in de grond vergroot (niet al het water om de kleideeltjes is opneembaar voor planten).  De vijvers die ik heb lopen over zodra het water een bepaald punt bereikt en dan zakt het water rondom de bomen die om de vijver heen staan weg, dan komt ook de voeding vanuit de vijver bij de bomen terecht. Zo houdt ik mede mijn vijver gezond en mest ik de bodem bij wijze van spreken. Zo kun je het systeem ook laten werken en kunnen er meer dieren van de vaste vijver profiteren. Een natuurlijke vijver is prachtig maar niet erg realistisch waar ik woon zonder een vaste bron die de vijvers voed. De enige reden waarom de vijvers bij Sepp Holzer een succes zijn is vanwege de constante watertoevoer anders liepen bij hem de vijvers ook langzaam leeg en dan krijg je nooit een goed evenwicht in de vijvers opgebouwd.

Potten vind ik zelf best moeilijk in vergelijking met iets in de volle grond. Alleen hele grote potten gaan wel, omdat je ze als volle grond kunt behandelen. Met een schotel onder de potten, waar water in blijft staan worden potten al veel gemakkelijker.

Swales.... zijn vooral handig wanneer je hele grote terreinen hebt of wanneer je echt op een steile helling woont. Anders is een mulchlaag net zo effectief.

Een totale verzadiging van de bodem met water moet je niet willen, omdat anders de meeste bomen doodgaan door al het water in de grond (laagveen / hoogveen). Wortels van bomen moeten ondergrond ook kunnen ademen (er moet voldoende lucht in de grond zitten). Maar de meeste grond in mijn tuin beschikt over veel humus in de grond, omdat de tuin al jaren op een natuurlijke manier beheerd wordt (door mijn moeder begonnen). Natuurlijk blijf ik hier wel aan werken en nu ook doormiddel van hier en daar mulchlagen. Op het platdak wil ik een mulchlaag proberen te creëren om de verdamping meer tegen te gaan.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 5 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 5 van 7 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum