Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Permanatuurtuin

+13
Debora21
Willie Wortel
Wiwi
Max
Eironeia, Saskia
Kruidje
Dennis29
Jet
Chana
Matis
Abracadavra
Tramplus
Robert en Monique Knops
17 plaatsers

Pagina 6 van 7 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 6 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Linder 2013-08-06, 11:34

Oh, dat ben ik niet met je eens.

swales werken ook in het klein, op mindere hellingen. Ik heb het in actie gezien, net zo goed als wadi's ook werken in kleine tuinen. relief is gewoon heel belangrijk voor de bodem.

met verzadiging bedoel ik natuurlijk niet dat de bodem is ondergelopen, met verzadiging bedoel ik dat de bodem de maximale capaciteit aan water die ze vast kan houden heeft bereikt met de hoeveelheid organisch materiaal die ze heeft.

hoe hoger het gehalte aan organisch materiaal hoe meer water ze kan vast houden, hoe meer klei in de grond hoe meer.... etc..

Very Happy
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 6 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-08-06, 13:42

Swales werken prima in kleine tuinen (ze doen waarvoor ze bedoeld zijn), maar we hebben regelmatig regen, dus waarom zou je het water niet ter plekke laten infiltreren in de grond en eerst geleiden naar een swale... (dat kan natuurlijk wel met het water van een dak.../maar dan zinkt het water wel snel weg de bodem in, dus dit kun je ook in regentonnen opvangen...) In Australië waar na lange droogtes van maanden ineens regen valt en dan direct met bakken en dus snel stromen water over de grond wegspoelen is een swale... wel handig. Ik heb plekken in de tuin waar de löss (geelbruin bij zeer weinig organisch materiaal) al donkerbruin is van het organisch materiaal daar is de grond al een beetje maximaal aan organisch materiaal verzadig, maar eer je dit punt bereikt duurt erg lang en bij slecht beheer verdwijnt deze donkere aarde ook weer snel. Klei is fijn omdat het voedselstoffen en water goed vasthoudt, maar de grond verdicht ook erg snel is is meestal niet bepaald fijn wanneer je er grondverzet in moet doen, dan heb ik persoonlijk liever leem en persoonlijk ben ik erg blij met löss, omdat deze de goede eigenschappen van klei en leem heeft. Zand vind ikzelf erg moeilijk en duur om tot een goede grond om te vormen.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 6 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Linder 2013-08-07, 16:50

Swales werken prima in kleine tuinen (ze doen waarvoor ze bedoeld zijn), maar we hebben regelmatig regen, dus waarom zou je het water niet ter plekke laten infiltreren in de grond en eerst geleiden naar een swale...

waarom niet allebei?
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 6 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van bjorn 2013-09-27, 22:32

zeer interessant topic Very Happy 
ik denk wel dat jullie tuin groot genoeg is om volledig zelfvoorzienend te worden

bjorn

Aantal berichten : 18
Registratiedatum : 27-09-13
Leeftijd : 26
Woonplaats : itegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 6 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-09-28, 17:40

Ik denk het niet, want niet alles is ieder jaar even succesvol, waarmee je dus al honger hebt. Daarbij zijn wij met vier personen (3 volwassenen en 1 kleintje) en komt er in maart weer een kleine aan. Het is een leuke oppervlakte om toch heel wat voeding zelf op te kunnen verbouwen. In de toekomst (over een paar jaar) wil ik graag nog een paar hectare erbij kopen, als dat haalbaar is, dan wil ik ook wel swales... aanleggen gezien we in het heuvelland wonen en ik uitkijk naar een hellend terrein en geen vlak terrein.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 6 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Matis 2013-09-28, 18:03

Hoi Robert,

Ik kan aan Peruviaanse pofbonen komen. Dit zijn bonen die je net zoals sommige maïssoorten kan poffen. Maar deze bloeit pas als de dagen korter dan 12 uur zijn. Zou die bij jou in de kas mogen groeien en dat je ze bestuift met droogbonen? Dan kan je pofbonen krijgen die niet daglengtegevoelig zijn.

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 6 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-10-03, 11:32

Bijzondere vraag. Nou je mag gerust een paar planten (5- acht)in mijn kas zetten, maar ik woon niet direct om de hoek en ik betwijfel of hij wil kruisen met droogbonen en dat de pofeigenschap behouden blijft. Daarbij lijkt het erop dat de kans erg klein is dat ik überhaupt bonen krijg. De opbrengt wordt dan natuurlijk wel 50/50 gedeeld. Ik kan de soort niet op het internet vinden, wat is de Latijnse naam?
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 6 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-10-15, 01:19

Een druk jaar. Veel gedaan en bijgeleerd. De zaden voor volgend jaar zijn verwerkt en ik heb ontzettend veel zaden kunnen oogsten en behouden. Nu ben ik bezig de laatste vruchten (nog een paar appels, kaki's, vijgen en kiwibessen) binnen te halen, noten/vruchten/paddenstoelen uit de omgeving te plukken en in te maken, bladeren te oogsten en in de tuin te leggen als mulch, snoeien, planten binnenhalen en nog tal van andere kleine dingen. Bijna alle elementen in de tuin zijn aangelegd en ik ben nu vooral aan het kijken hoe ik dieren in de tuin kan krijgen, gezien mijn vader per definitie geen dieren als gedomesticeerd dier in zijn omgeving wil hebben. Daarnaast zou ik ook graag een extra stuk grond willen hebben, zodat ik ons productieterrein kan vergroten, wat dringend nodig is, omdat ik op deze oppervlakte niet in onze voedselbehoefte kan voorzien.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 6 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Matis 2013-10-15, 13:56

Hoi,

Hoe deden de lupine, wilde gele tomaatjes en meerjarige rogge het?
Bij mij bleef de wilde gele tomaatjes het langste ongeschonden van Phytoftora.

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 6 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-10-15, 19:16

In de kas heb ik geen phytoftora in de tomaten gekregen. Op het platdak heb ik het pas heel laat gekregen (had bijna alle tomaten al geoogst). De wilde tomaat is vanwege de stek laat in het seizoen pas heel laat gaan produceren. Ik heb nog een paar tomaatjes liggen om rijp te worden. Voor volgend jaar heb ik er wat zaden van geoogst. Ik heb de plant nu wel verwijdert.

De lupine is helaas niet gaan bloeien en ik verwacht niet dat hij de winter doorkomt.

De meerjarige rogge leeft nog en op enkele bloeiende exemplaren na hebben ze niet uitbundig zaad gevormd. De zaden die gevormd zijn zijn wel erg klein, dus ik denk niet dat ze erg praktisch zijn om te gebruiken, maar misschien dat de vogels ze lekker vinden.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 6 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Kruidje 2013-10-16, 11:44

Waarom denk je dat de lupine niet door de winter komt? Als het niet een mediterrane soort is, zijn lupines prima winterhard en bloeien vanaf het 2de jaar. Bij mij stonden ze tot nu toe in een nagenoeg onbeschermde voortuin (op feit bebouwde kom na, dus) met wind uit noorden en oosten. En ze groeiden bij ons ook vroeger in de tuin op een onbeschermde helling en daar was het met regelmaat een weekje -30 's nachts.

Bedankt trouwens voor je verslaglegging van al die bijzondere groenten en fruit. Ik volg dit met grote belangstelling. Deze winter eerst eens gewoon fruit planten en dan naar de bijzondere dingen kijken.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 6 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-10-17, 00:14

Het is geen Lupine van Europa en het is een eenjarige plant, dus ik acht de kans dat de plant de winter doorkomt erg klein, maar wie weet.

Dankjewel, ik deel de kennis/ervaring, zodat anderen er hun voordeel mee kunnen doen.

Gewoon je ding doen.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 6 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-12-22, 01:59

De kaki's geoogst van de kuipplanten en de eerste citroenen worden ook al geel (is niet een geweldige soort). Voor de rest nog wat zaden van een eetbaar afrikaantje geoogst (citroen geurende / op de markt gekocht / grote soort / zet moeilijk zaad / pas net binnen uitgebloeid en zaad gevormd). De papaya heeft meerdere kleine vruchtjes ontwikkelt en de chayote is gaan bloeien (denk geen vruchten te krijgen). Helaas begint de Japanse krentenboom en Amandel wel al op mijn slaapkamer uit te lopen, omdat het er toch te warm is (is ongeveer 5 graden warmer dan buiten en buiten is het te warm). Helaas zal ik hierdoor deze twee rond januari toch in de warme overwinterings kas moeten zetten.


Ik heb alle zaden voor volgend jaar gecategoriseerd. Welke ik wanneer zaai en wat voor milieu de soorten nodig hebben. Weer veel leuke nieuwe soorten, maar volgend jaar ga ik ook echt inzetten op goede soorten voor mijn tuin te selecteren en mijn diversiteit een klein beetje inperken, want de hoeveelheid soorten die ik moet gaan zaaien loopt een beetje de spuitgaten uit. Daarbij groei ik nog altijd veel soorten, die niet echt lonend zijn.

Op de schuur buiten heb ik ook 6 vierkante meter bakken geconstrueerd en een trap over het hele huisje gemaakt. Zo heb ik toch weer ruim 6 m2 groentetuin kunnen winnen. Het ziet er echt alternatief uit, wat ik dus leuk vind. Binnenkort een foto plaatsen.

De tropische kas heb ik aangepast, omdat hij eenvoudigweg te nat is. Ik probeer nu met stenen de warmte van de cv uitlaat op te slaan en heb één wand weggehaald, waardoor ik dus wel veel warmte verlies, maar de doorluchting wel veel beter wordt. Het uitzicht is hierdoor ook weer mooier. Gelukkig lijkt de kas wel nog gemiddeld 1-2 graden warmer dan de omgeving en lijkt vorst weggehouden te worden, maar het heeft nog niet heel hard gevroren. In ieder geval zal dit een mooie plek zijn om te zaaien. Ik heb ook voor andere plantenbakken gekozen (een stuk lichter en een betere waterhuishouding / minder werk met water geven). Gelukkig is het er nu al een stuk droger en lijkt het een goede beslissing.

Daarnaast nog wat muurtjes hier en daar verandert, zodat het er mooier op wordt. Ik vind het mooi wanneer je tussen smalle muurtjes loopt en de planten op oogsthoogte staan, dus dit is mijn doel.

De eerste dia's van mijn project heb ik ook weer aangepast. Ik heb de soorten veel uitgebreider uitgewerkt (foto's).

-------


1 jan.

De chayote de deur uitgegooid, omdat hij maar zwak blijft en niet eens binnen vrucht wil zetten en het slecht blijft doen (speciale lamp). Ik heb ook de boomtomaat en pepino gekortwiekt, omdat ze ziekte verschijnselen blijven vertonen (hadden ze vorig jaar in het voorjaar al / waarschijnlijk al bij de kweker gehad / lijkt nu wel steeds meer af te nemen). Pepino vormt rare bladeren (smal en kronkelig / heeft gelukkig meer gezonde dan afwijkende bladeren) en de boomtomaat heeft vaker incomplete bladeren (sommige delen ontbreken gewoon en vormt bobbeltjes / gelukkig ook niet alle bladeren en lijkt ook af te nemen). In ieder geval als ze ziek blijven gaan ze voor het voorjaar nog weg. De rest van de planten gaan voortvarend. De paddenstoelplant produceert binnen zelfs zo goed dat ik hem nog een keer heb kunnen oogsten (groente).

De Japanse krentenboom en Amandel (kuipplanten) heb ik wel al in mijn overwinteringskas moeten zetten, want deze waren al te ver uitgelopen (blijft te warm buiten / slaapkamer is daardoor te warm / enkele graden warmer dan buiten). Deze gaan gelukkig goed daar en de amandel gaat waarschijnlijk binnen twee weken bloeien (heeft geen bevruchting nodig). Gelukkig blijven de kaki's, kiwi's en jujube wel nog in winterslaap.

Verder heb ik gewerkt aan een beplantingsplan, wat nodig is omdat ik zoveel soorten wil zetten (van de meeste soorten heb ik maar een paar planten / wel altijd meer dan 2 / kruisbestuiving / zaad). Op de eerste pagina is deze helemaal uitgewerkt, dan kunnen mensen ook kijken of ze iets willen ruilen en hoef ik niet mijn hele lijst op te dreunen, want dan moet ik eerst al mijn zaad pakjes gaan zoeken. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik van de meeste soorten nooit heel veel zaad heb en dat ik niet het risico neem dat ik in het voorjaar met te weinig gezonde kiemplanten zit (selecteer de beste planten tussen vele kiemplanten uit om te zetten). Maarjah dit jaar verwacht ik wel veel kleine plantjes te veel te hebben, hoewel ik zuinig zal zijn met het zaad.

Verder heb ik de groentetuin wat uitgebreid, omdat de veldmuis drie boompjes heeft aan geknaagd en ik plaats te kort kwam (kom). Verder wil ik nog drie groente bakken extra op de schuur zetten, want die ruimte heb ik ook dringend nodig. Verder ben ik nog bezig de vruchtbaarheid op het platdak te vergroten (bosgrond aan het strooien). Op de stukken waar ik pompoenen wil telen ben ik gft afval aan het aanbrengen, zodat deze nog omgezet kan worden voordat de pompoenen erin gaan (gaat heel snel bij mijn grond). Gelukkig is de algemene vruchtbaarheid van de grond ten opzichte van vorig jaar al goed toegenomen.

Verder ben ik voor het platdak nog een plannetje aan het maken om de schapenzuring en straatgras (zelf opgekomen helaas, op zich wel leuke soorten / hier en daar) in te perken, omdat ze waarschijnlijk voor negatieve concurrentie zullen zorgen (planten zullen klein blijven).

De Yacon in de kelder zal ik helaas ook binnenkort omhoog moeten halen om op te gaan kweken, want ik denk niet dat ik ze nog veel langer zonder schade eraan over te houden in de kelder kan laten staan. De Oca's en Chinese yam blijven gelukkig wel nog in winterslaap.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 6 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2014-01-15, 23:30

Permanatuurtuin  - Pagina 6 Yqey
Het groentedak is bijna af. Er moet alleen hier en daar nog wat grond op en de druipslang moet nog beter geïnstalleerd worden.

Alle jaarlijke updates van wat ik zet, hoe de tuin er nu uitziet... zet ik op de eerste pagina, omdat het de inhoud v.d. map - naar mijn mening - overzichtelijker houdt. Op de laatste pagina zet ik af en toe een opmerking, omdat het anders lijkt alsof het project niet up to date is.

Alle soorten die ik komend jaar ga zetten en die er al staan heb ik uitgebreid uitgewerkt op de eerste pagina.


Laatst aangepast door Robert en Monique Knops op 2014-03-07, 00:14; in totaal 1 keer bewerkt
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 6 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2014-02-02, 00:01

Weer een extreme winter! Het is veels te warm en het is alweer echt lente weer. Nu maar hopen dat toch nog niet enkele echte winterse maanden komen. Ik zie al diverse fruitboomknoppen opzwellen om uit te springen. Zo zijn de knoppen van de Japanse peer al echt aan het uitkomen en kan ik al bloemknoppen onder de schubben ontdekken. Ook de honingbes en Japans hoefblad zijn al heel ver. De sneeuwklokjes staan er prachtig bij en de tuinmelde, naakte lathyrus, akkerboterbloem, tuinboon en Oostindische kers (veels te vroeg / overleven het waarschijnlijk niet) beginnen te kiemen. Weer een vreemd jaar met extremen zal het worden.
Een aantal planten op mijn slaapkamer waren inmiddels uitgelopen en heb ik in mijn warme overwinterings ruimte moeten zetten. De Amandel is hier inmiddels al weer uitgebloeit en begind nu mooie vruchtjes te vormen. De Japanse krentenboom staat er prachtig bij. Vandaag heb ik alle planten van mijn slaapkamer daar naartoe verplaatst, want bij ons is weer een baby op komst (eind maart) en er moet weer ruimte zijn. Daarbij is onze slaapkamer door het weer buiten veels te warm. De Yacon heb ik ook al moeten opstarten en deze schieten allemaal prachtig uit. Ik heb nu alleen nog de Chinese Yam, Oca's, Dahlia's en Gemberorchideeën in de kelder staan in winterrust staan. Deze zullen over maximaal één maand ook naar boven moeten komen.

In de schuur buiten ben ik nu een kippenhok aan het maken. Ik heb ook al een kleine doorgang naar buiten toe gemaakt, zodat ze hier op een klein stukje grond onder de vijg en één pruim voor vast kunnen lopen. Daarnaast wil ik kippen ook gaan inzetten om de grond te krabben (kippentractor). Ik wil graag Barnevelders zetten, omdat ze goed eieren leggen en daarnaast veel vlees hebben.

Sinds 8 februari 2014 hebben we 9 kippen. 6 Noord-Hollandse Blauwe kip (5 hennen / 1 haan / vlees en ei / zachtaardige kip) en 3 marans hennen (vlees en ei, roodkleurige eierschalen).
Permanatuurtuin  - Pagina 6 Foga
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 6 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2014-03-02, 19:44

De kippen zijn ontzettend leuk, hoewel wel maar één van de 8 hennen legt. 3 zijn nog te jong en de anderen willen nog niet. Gelukkig dekt de haan, dus die doet zijn werk. Nu maar hopen dat de anderen gaan leggen en dat er gebroed gaat worden, anders moeten ze geslacht en vervangen worden.
Mijn vrouw is nu hoog zwanger en bevalt in de komende 3-4 weken, dus midden in de drukke tijd. Gelukkig heb ik alles goed voorbereidt. Het planten dak op het huisje, alle extra verticale bakken en trappen om alles water te geven zijn af.
Door het warme weer ligt alles al 1,5 maand voor. De Nashiperen, perzikken, nectarine, abrikoos, honingbessen en amandelen beginnen te bloeien. Verder lopen de kweeperen en diverse anderen al uit
Druk bezig de veldsla, mitzuna en winterpostelein te oogsten. Verder heb ik nog winteruien, knoflook, radijzen en spinazie staan. Vandaag ook tuinbonen, sla(Australische gele), paprika's, pepers, aubergines en tomaten gezaaid.
De planten in de overwinteringskas gaan redelijk, omdat het er nogal warm is (rond de 20 graden). De Sinaasappel bloeit, babaco papaya zit onder de kleine vruchten (moet wel echt naar buiten), kiwi's zijn al helemaal uitgelopen, kaki's zitten in knop, de vijgcactus gaat uitlopen, de gemberachtigen zijn uitlopers aan het maken en aan het uitlopen, de Japanse krentenboom is helemaal uitgelopen.... Kortom alles moet zo snel mogelijk naar buiten en het is begin maart.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 6 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Kruidje 2014-03-05, 23:59

Ja, alles is heel vroeg en er zijn mensen die zich verbazen dat ik peulen zaai! Doe ik iedere jaar begin maart. Zelfs vorig jaar.

Gefeliciteerd met de kleine op komst. Zag je bericht van februari niet - was een tijd amper op het forum.

Prachtig al je foto's. Heb je overwogen om de kippen 's winters je tunnel te laten verwarmen?

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 6 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2014-03-06, 23:44

Dankjewel. Ik zaai ze ook vroeg, maar meestal niet eerder dan eind maart. Ik wil ze wel direct terplekke kunnen uitplanten (zaai ze verwarmt voor).

Ja, daar heb ik over nagedacht, maar de kas is nogal groot en luchtdoorlatend/slecht geïsoleerd om hem met kippen warm te krijgen. Ik wil de kippen wel gebruiken om stukken van de tuin te beheren. Ik hoop ze met name op het platdak voor het beheer in te kunnen zetten.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 6 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Kruidje 2014-03-07, 14:59

Ah, grote composthoop in de tunnel en de kippen erbij? Als je de compost die klaar is langs de rand legt wordt hij van zelf beter geïsoleerd.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 6 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Soefiesurfer 2014-03-10, 13:07

Hey Robert, heerlijke foto's van je tuin en wat tof dat je er nu kippen bij hebt. Zal je systeem zeker ten goede komen. Zal mijn moestuintje binnenkort ook eens voorstellen op het forum. Groet Sebastiaan

Soefiesurfer

Aantal berichten : 3
Registratiedatum : 10-03-14

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 6 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2014-04-06, 22:36

De tuin is al goed opgestart. Ik heb de oca's gezien het weer al uitgeplant, omdat ze ook al vanuit de vollegrond vanzelf opkomen (vergeten exemplaren van vorig jaar). Binnenkort ga ik de yacon uitplanten, want die heb ik nu al 40-50 cm hoog. Verder heb ik al redelijke tomatenplantjes, redelijke paprika kiemlingen, shiso, sla, broccoli, moeskool, wortels, pastinaak, knolselderij, wortelpeterselie, bladmosterd, oostindische kers, bloemkool, paksoi, radijzen, spinazie, tuinmelde, tuinbonen, peulen, capucijners, erwten, bieten... staan. Ook de fruitbomen gaan super, hoewel ik bijna geen honingbijen zie. Ik moet het met name van de solitaire bijen, zweefvliegen, grote wolzwever, vleesvliegen, muggen en hommels hebben. De abrikozen, nectarine, perzikken en amandelen heb ik met de hand bestoven en deze dragen nu al kleine vruchten, dus dat is super. De vijgen hebben ook veel vruchten, dus dat ziet er ook hoopvol uit. De rest van het fruit zit onder de bloemen, dus nu afwachten wat ik ervan krijg.
Een aantal kuipplanten ook al in de tuin uitgeplant.
De kippen leggen helaas maar redelijk en ze vinden hun eigen eieren lekker, dus dat is nogal problematisch. Nu moet ik toch maar na een broedmachine gaan kijken.
Het enige wat tegenzit is het droge weer, want ondanks alle aankondigingen hebben we al maanden niks noemenswaardigs aan regen gehad, wat maakt dat alle waterbronnen uitgeput zijn en straks weinig vruchten tot ontwikkeling komen, vanwege het water te kort. Maar hopen dat het binnenkort eens goed gaat regenen.
Verder is dit het toppunt van abnormaal weer, want zo'n vroeg seizoen heb ik in mijn hele leven nog niet gezien en het enige wat de planten nu remt is de droogte.
Op dit moment zitten we qau vegetatie zo'n 2 maanden voorop schema, hoewel niet alle soorten zich voor de gek laten houden.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 6 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Abracadavra 2014-04-07, 12:51

Als de kippen hun eigen eieren opeten, dan kan je wat kalkeieren in het leghok leggen, als ze een aantal keren proberen het kalkei kapot te pikken en het lukt niet, dan geven ze het vaak op.

Kalkei kun je maken door een ei leeg te blazen (boven en onder gaatje erin, en leeg blazen), vervolgens vul je het ei met gips. Mijn vader deed dit vroeger altijd, en het werkte altijd.

De planten die zit niet laten neppen door het weer, zijn die planten die reageren op de daglengte.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 6 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2014-04-08, 17:57

Goede tip. Ik ga het proberen, want ik wil graag kuikens. Het zijn met name de varens en planten die eerder in de evolutie ontstaan zijn die zich niet voor de gek laten houden. Dit kan natuurlijk ook een nadeel zijn wanneer de seizoenen zo blijven.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 6 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Kruidje 2014-04-09, 17:43

Vorig jaar te lang koud, dit jaar te vroeg warm. Gemiddeld is het weer goed. Ironisch bedoeld natuurlijk.

Het is nu al het 4de jaar dat het in maart/april zo droog is. Ik heb hier eerlijk gezegd al op gerekend.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 6 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2014-04-11, 22:46

Ik heb ook rekening gehouden met droogte dit jaar, maar ik krijg niet voldoende water opgeslagen, om deze droogtes op te vangen, dus ik blijf afhankelijk van het drinkwater. Ik geef ook gewoon water, want het is zo enorm droog hier. Zo droog heb ik het in het voorjaar eigenlijk nog nooit gezien. De mensen hier zijn natuurlijk wel niet erg oplettend, want als er een drup valt dan heeft al weer direct te veel geregend. Vorige week is er misschien 1 centimeter gevallen, maar daarvoor heeft het ook zeker 2 maanden niet geregend en toen was er een bui van misschien 2 centimeter en daarvoor was het ook zeker 2 maanden droog. Ik ben dus kortom al heel lang door mijn voorraden heen, terwijl ik nog van een wasbak en de badkamer al het water buiten opvang om aan de planten te geven. Het regenwater wordt ook opgevangen en bewaard om te gebruiken. Door de droogte zuigt ook de omgeving veel water weg, wat niet helpt om alles van voldoende water te voorzien. De mulchlagen en de grondbedekking door de planten helpen natuurlijk ook mee om het wel allemaal groen te houden. We hebben hier echt zomers weer, dus dit wordt weer een spectaculair jaar van unieke gebeurtenissen (persoonlijk vind ik het dat nu al).
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 6 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 6 van 7 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum