Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Biologische groente en planten kweken in een oude stal

4 plaatsers

Ga naar beneden

Biologische groente en planten kweken in een oude stal Empty Biologische groente en planten kweken in een oude stal

Bericht van Douwe 2011-04-18, 20:05

Is het mogelijk om permacultuur toe te passen in een schuur? ongeveer 200 m2 ?
Groetjes.

Douwe

Aantal berichten : 3
Registratiedatum : 18-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Biologische groente en planten kweken in een oude stal Empty Re: Biologische groente en planten kweken in een oude stal

Bericht van Linder 2011-04-18, 22:14

natuurlijk

de permacultuurgereedschapskist kan denk ik op zo ongeveer alles toegepast worden, maar permacultuur is geen doel toch?

Tot welk doel wil je de schuur gaan gebruiken? dan kunnen we pas bedenken hoe de permacultuurprincipes daar bij van pas komen.


Ik ga er even vanuit dat je bedoelt voor voedselproductie? En dan neem ik aan planten? Geen vee...?

Natuurlijk kunnen er iig paddestoelen in een schuur gegroeid worden. Anders zul je al gauw het dak eraf gaan slopen. En dan is zo ongeveer alles mogelijk.

Of bedoel je de schuur toch voor andere functies te gaan gebruiken?
- opslag/bewaring van voedsel,
- droogkasten,
- rokerijen
- kippenhok?
- werkplaats

Hoe dan ook, in elk geval zijn er natuurlijk ontwerpen/ invullingen te maken met behulp van de ontwerpprincipes zoals het stapelen in tijd en ruimte, meerdere functies per element, nadruk op biologische bronnen, etc
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Biologische groente en planten kweken in een oude stal Empty Het project

Bericht van Douwe 2011-04-21, 14:38

Bedankt voor de reactie,

Voor mijn opleiding heb ik een project waarbij we een lege schuur ( VAB vacant agricultural building ) een nieuwe bestemming moeten geven, een innovatief project.
De schuur werd tot voor kort gebruikt als koeienstal.
De rest van de boerderij en het land eromheen wordt gebruikt voor kippen, zowel vrije uitloop, scharrel en bio.
Nu vind ik het permaculture principe erg mooi, en dacht misschien daar iets mee te verzinnen. Nu zou het mooi zijn als ik iets aanvullends zou kunnen doen met de kippen, het overtollige mest of iets met voedsel ( misschien biologisch voor de kippen) of voor de streekwinkel.
Is het dak eraf halen sowieso een goed idee, of kan het misschien van pas komen.
In ieder geval bedankt voor de reactie en de ideeen.

Vriendelijke groet,
Douwe

Douwe

Aantal berichten : 3
Registratiedatum : 18-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Biologische groente en planten kweken in een oude stal Empty Re: Biologische groente en planten kweken in een oude stal

Bericht van Eric Pol 2011-04-23, 09:43

Is het dak er af halen een serieuze optie? Ik kan me voorstellen dat het gebouw een gebouw moet blijven Als je het dak eraf haalt is hiervan natuurlijk geen sprake meer. Tenzij je er een glazen dak opmaakt zodat er een kas ontstaat.

Als het een oude koeienstal is dan ga ik er van uit dat het vrij donker is. Dan is paddenstoelen waarschijnlijk de goedkoopste optie. Dan kan je ook gebruik maken van de kippen mest. Schijn je wel te moeten mengen met paardenmest om voldoende broei te krijgen.

Door dakramen te plaatsen of een compleet glazen dak krijg je natuurlijk de mogelijkheid om allerlei planten te gaan kweken die de kippen lekker vinden. Dat kan je dan oogsten als voer voor kippen. Of nog beter: laat de kippen het zelf oogsten! Doordat er een deur in zit kan je zelf bepalen wanneer de kippen binnen mogen zodat je kan voorkomen dat ze de boel kaal vreten.

Alles wat je kan doen om de monocultuur van de kippen daar te doorbreken is een stap in de goede richting. Ik denk echter dat er wel meer diversiteit op het bedrijf nodig is....
Eric Pol
Eric Pol

Aantal berichten : 40
Registratiedatum : 30-11-10
Woonplaats : Delfgauw

http://www.groenkracht.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Biologische groente en planten kweken in een oude stal Empty Re: Biologische groente en planten kweken in een oude stal

Bericht van Linder 2011-04-23, 17:09

Ja diversiteit is belangrijk, maar vooral ook de relaties tussen de verschillende onderdelen.

neem nou kippen fruitbomen en paddestoelen. die zouden een prima uitwisseling kunnen hebben.

Kippen kunnen buiten rondscharrelen in de boomgaard op bepaalde momenten in het jaar. ze eten onkruid, en plagen die aan fruit knagen. ze schrapen met hun pootjes over de grond en woelen die heel lichtjes om (niet te veel, precies genoeg). bovendien poepen ze daar ook bij en bemesten dus de bomen.

In de schuur kunnen naast de binnenverblijven ook delen voor paddestoelen kweekjes opgezet worden. het doorgroeien kan in het donker, voor bloei was dacht ik wel licht nodig bij de meeste paddestoelen, dan kunnen ze naar buiten de forest garden, ahum boomgaard, in.

De verteerde boomstammen vormen na een aantal paddestoelen oogsten geweldige compost voor fruitbomen.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Biologische groente en planten kweken in een oude stal Empty Re: Biologische groente en planten kweken in een oude stal

Bericht van Chana 2011-04-23, 23:12

Ik fantaseer ook wel eens over oude schuren. De oude muren vind ik vaak zo mooi. Op de Kleine Aarde hebben ze in het hoofdgebouw een glazendak met zonnecellen. Bij een tuinbeurs aantal jaren terug, was er ook een keer zo een, die het Nuon dacht ik had gesponsoort. Zal wel heel duur zijn ben ik bang. Een binnentuin lijkt mij zo heerlijk. Daar bomen en planten groeien met eetbare vruchten die het bij ons niet buiten doen, grote ramen aan een zijkant met open deuren, een zitje erin....

Maar de combinatie met kippen... 's winters een inloop om het warm te houden? Misschien wel een oogst voor de streekwinkel.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Biologische groente en planten kweken in een oude stal Empty Re: Biologische groente en planten kweken in een oude stal

Bericht van Eric Pol 2011-04-24, 10:01

Oh en wateropvang van het dak natuurlijk. Kan je weer gebruiken om binnen water te geven of de kippen van drinken te voorzien.
Eric Pol
Eric Pol

Aantal berichten : 40
Registratiedatum : 30-11-10
Woonplaats : Delfgauw

http://www.groenkracht.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Biologische groente en planten kweken in een oude stal Empty ontwerp principes

Bericht van Douwe 2011-04-26, 14:15


Heel erg bedankt voor de reacties, ik wordt de goede richting opgestuurd.
Het idee van permaculture in de schuur lijkt dus een mogelijke invulling. Ik denk inderdaad dat de diversiteit in het bedrijf breder moet worden, en dat het een goede relatie moet of kan hebben met de kippen en overtollige mest.
Nou vraag ik me af als je de schuur zo inricht dat het een inloop wordt voor de kippen voor voedsel etc. Zal dit dan de risico´s op eventuele ziekten verlagen, en is het mogelijk om geld te besparen qua inkoop van kippen voedsel en exportkosten van mest door deze invulling van de schuur.

´er zijn natuurlijk ontwerpen/ invullingen te maken met behulp van de ontwerpprincipes zoals het stapelen in tijd en ruimte, meerdere functies per element, nadruk op biologische bronnen, etc´ Hier ben ik niet al te bekend mee, is er een boek wat me opweg kan helpen, of wat simpele basis principes?

Alvast bedankt, Ik ben al heel erg geholpen!
Groeten Douwe

Douwe

Aantal berichten : 3
Registratiedatum : 18-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Biologische groente en planten kweken in een oude stal Empty Re: Biologische groente en planten kweken in een oude stal

Bericht van Linder 2011-04-26, 19:24


Hoi, hier vindt je een opsomming van de 10 ontwerpprincipes van bill mollison:
https://permacultuur.actieforum.com/t13-permacultuurprincipes
er is ook een set van 12 opgesteld door david holmgren, met google kom je een heel eind.

oja, en op dit forum vind je ook, onder media, een draad met allerlei boekentips, een klassieker is natuurlijk de permaculure design manual van bill mollison, maar er zijn veel boeken geschreven waarin dit wordt uitgelegd.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Biologische groente en planten kweken in een oude stal Empty Re: Biologische groente en planten kweken in een oude stal

Bericht van Eric Pol 2011-04-27, 09:22

Douwe schreef:
Nou vraag ik me af als je de schuur zo inricht dat het een inloop wordt voor de kippen voor voedsel etc. Zal dit dan de risico´s op eventuele ziekten verlagen, en is het mogelijk om geld te besparen qua inkoop van kippen voedsel en exportkosten van mest door deze invulling van de schuur.

Daar kan je denk ik geen keihard onderbouwd antwoord op geven. Het valt natuurlijk wel logischerwijs te verwachten dat:
- de kosten voor mestafvoer dalen als je dit (gedeeltelijk) hergebruikt
- kippen minder ziektegevoelig worden als ze gevarieerder en vooral verser eten

Of de kosten voor voedsel dalen, is minder makkelijk te beantwoorden. Zelf voedsel produceren kost natuurlijk ook geld. Ik heb geen idee of de kosten hier tegen de baten op wegen. Met meerjarige planten en zelfzaaiers zal het resultaat positief beïnvloed worden omdat hierdoor je productiewerkzaamheden verlaagd worden.

Ik denk dat je de schuur niet zozeer los kan zien van de rest van het bedrijf. Volgens mij zou het, indien mogelijk, veel beter zijn om het complete bedrijfsplaatje te bezien zodat onderdelen beter op elkaar afgestemd kunnen worden. Denk aan het voorbeeld van Linder met de boomgaard en de paddestoelen. Natuurlijk kan je best een specifiek plan maken voor de schuur maar het effect zou vele malen groter kunnen zijn als je op de rest van het bedrijf ook (kleine) aanpassingen doet.
Eric Pol
Eric Pol

Aantal berichten : 40
Registratiedatum : 30-11-10
Woonplaats : Delfgauw

http://www.groenkracht.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Biologische groente en planten kweken in een oude stal Empty Re: Biologische groente en planten kweken in een oude stal

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum