Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Biologische zaden?

3 plaatsers

Ga naar beneden

Biologische zaden? Empty Biologische zaden?

Bericht van Chana 2011-08-08, 17:48

Hoe zit het met biologische zaden en -planten. Ik weet dat als je neonicotine gebruikt de hele plant giftig wordt, dat wordt voor zover ik weet nog "maar" op een beperkt aantal planten toegepast. Hebben "gewone zaden" nog effect op de plant, m.a.w. als je een appelboom hebt in je tuin, en je spuit al jaren niets, zijn je appels dan toch biologisch?

Of als je een kant en klaar kruidenplantje bij de supermarkt haalt? Ik heb bijv. een Portugese oregano daar in een supermarkt gekocht.

Ik heb daar ook verschillende bonen op de markt gekocht. Kan je die gewoon in de grond stoppen?
En kan je linzen uit de winkel ook gewoon in de grond stoppen?


Laatst aangepast door Chana op 2011-08-08, 17:53; in totaal 2 keer bewerkt

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Biologische zaden? Empty Re: Biologische zaden?

Bericht van Chana 2011-08-08, 17:49


Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Biologische zaden? Empty Re: Biologische zaden?

Bericht van Chana 2011-08-08, 17:50

Ik zit te suffen klik steeds op quote ipv veranderen...

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Biologische zaden? Empty Re: Biologische zaden?

Bericht van TerraXY 2011-08-08, 19:03

Hoi Chana,

Wij zijn hier zeer streng tav besproeien maar als je een plantje bij de supermarkt koopt zonder enig kenmerk weet je eigenlijk al dat het gesproeit is: anders had er wel wat opgestaan dat het niet gedaan is omdat ze er dan meer geld voor (kunnen) vragen.

Tav biologisch: Uiteraard zal je restanten van neonicotine aan kunnen tonen in zaden maar als je buurman niet schoon werkt denk ik dat je meer problemen hebt. En wat is biologisch: dat heb je ook in gradaties.
Een plant uit een zaadje zal doordat als het zaadje tot een plant uitgroeit een zeer grote verdunning van het gebruikte gif optreedt.

Zaden die je normaliter koopt voor het eten zijn normaliter minimaal met met bestrijdingsmiddelen besmet (anders zouden ze niet aangeboden mogen worden als eten maar helaas heb je niet absoluut zeker of ze kiemen omdat ze eventueel ook bestraalt kunnen zijn maar daar kom je simpel achter: plant 10 bonen of linzen op proef.

Mocht je dit willen voorkomen zal je bio/eco zaden moeten aanschaffen. Dezen horen al weer biologisch / ecologisch gekeekt te zijn maar weet je eigenlijk ook niks over de voorgaande generatie.

Zelf maak ik een keus dat wat bij (op)gekweekt word biologisch / ecologisch en permacultuur is en blijft maar ik kijk niet verder dan daar omdat ik dit toch nooit 100% zeker weet: ik kies voor mijn plekje Permacultuur en beslis niet over een andermans stukje grond.

Chana schreef:Hoe zit het met biologische zaden en -planten. Ik weet dat als je neonicotine gebruikt de hele plant giftig wordt, dat wordt voor zover ik weet nog "maar" op een beperkt aantal planten toegepast. Hebben "gewone zaden" nog effect op de plant, m.a.w. als je een appelboom hebt in je tuin, en je spuit al jaren niets, zijn je appels dan toch biologisch?

Of als je een kant en klaar kruidenplantje bij de supermarkt haalt? Ik heb bijv. een Portugese oregano daar in een supermarkt gekocht.

Ik heb daar ook verschillende bonen op de markt gekocht. Kan je die gewoon in de grond stoppen?
En kan je linzen uit de winkel ook gewoon in de grond stoppen?
TerraXY
TerraXY

Aantal berichten : 65
Registratiedatum : 29-05-11
Leeftijd : 67
Woonplaats : Schoonloo / Heiligerlee

http://www.medume.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Biologische zaden? Empty Re: Biologische zaden?

Bericht van Chana 2011-08-08, 23:47

TerraXY schreef: als je een plantje bij de supermarkt koopt zonder enig kenmerk weet je eigenlijk al dat het gesproeit is:

Dat denk ik ook, maar heeft dat een blijvend effect op de plant?
Ik heb bijv. vorig jaar rucola uit de supermarkt in de tuin gezet, dit jaar is hij weer uitgelopen. Dat zijn dus nieuwe blaadjes.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Biologische zaden? Empty Re: Biologische zaden?

Bericht van Linder 2011-08-09, 03:17

ja dat lijkt me redelijk veilig, ik zou me dan meer zorgen maken over wat de buren gebruiken zoals terra al schreef.

ik weet niet hoe lang het duurt voor je een plantje als biologisch kunt beschouwen nadat je het op je eigen tuin hebt gezet, maar een seizoen lijkt mij ruim genoeg. (puur gevoelsmatig, niet wetenschappelijk onderbouwd)

Een aner punt is dat de soorten die uit de niet-biologische teelt komen niet gekweekt (genetisch geselecteerd) zijn op bepaalde resistentie, er wordt toch tegen schimmels en bacterien gespoten.

daarom is het vaak toch wel voordelig om met bio/eco plant of zaaigoed te beginnen...
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Biologische zaden? Empty Re: Biologische zaden?

Bericht van Chana 2011-08-09, 17:37

TerraXY schreef:Zaden die je normaliter koopt voor het eten zijn normaliter minimaal met met bestrijdingsmiddelen besmet ... maar helaas heb je niet absoluut zeker of ze kiemen omdat ze eventueel ook bestraalt kunnen zijn.

Ik denk niet dat mijn Portugese bonen bestraalt zijn. Het leuke van Portugal is n.l. dat mensen met hun eigen producten op de markt zitten. Dus een hokje met kippen, of potjes eigen gemaakte jam zonder etiket, of potjes honing of bonen. Maar ook op de hoek van de straat een stoel met dozen aardbeien. Mocht dat hier ook maar! En de prijzen waren ook redelijk. Voor Portugal met een veel lager gemiddeld inkomen 2,50 € voor een potje jam. Ik raak zelfgemaakte jam voor 2 Euro per potje nauwelijks kwijt, veel werk, geleisuiker en potjes gekocht.

Maar wat betekent dat bestralen?

http://player.omroep.nl/?aflID=12012137
Uitzending over bonen, op zo'n 15 minuten over bonenverbouw in NL.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Biologische zaden? Empty Re: Biologische zaden?

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum