Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Water opvangen en opslaan - PC-style

+2
Kruidje
HansDeBue
6 plaatsers

Ga naar beneden

Water opvangen en opslaan - PC-style Empty Water opvangen en opslaan - PC-style

Bericht van HansDeBue 2013-04-14, 17:49

Wij gaan binnenkort een nieuw project starten om regenwater op te vangen. Het idee is om - volgens permculture principes - een greppel te trekken die al zigzaggend naar het laagste punt gaat. Natuurlijk is het verloop niet zoveel (het blijft NL) en daarbij komt dat wij op zandgrond wonen. De puzzel wordt al duidelijk: hoe vermijd je dat in de eerste meters het water al de grond in verdwijnt vanwege dat zand... Opties die we in gedachten hebben:
1. Gewoon de greppel trekken en hopen dat de grond verzadigt raakt (welwater is op ca 3 meter, grondwater op ca 8 meter)
2. Een folie in de greppel leggen die hier en daar gaatjes heft zodat de grond om de greppel water kan opnemen.

De greppel wordt al zigzaggend denk ik 40 meter in een stuk grond van 30x40 meter.

Ik ben bnieuwd naar jullie ideeen en suggesties voor een 'best approach'.

Hans


HansDeBue

Aantal berichten : 3
Registratiedatum : 14-04-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Water opvangen en opslaan - PC-style Empty Re: Water opvangen en opslaan - PC-style

Bericht van Kruidje 2013-04-14, 22:08

Ik heb zelf onlangs een greppel gegraven in mijn groentebed (het pad verlaagd). Alleen niet aflopend, maar plat. Ik zit ook op zand en heb dus een soortgelijk probleem.

Ik heb oud zaagsel uit de caviakooi in de greppel gedaan om het vocht wat vast te houden. Of het werkt zal de tijd wijzen. Het is een probeersel. Wat zeker is is dat het het lopen niet vergemakkelijkt op het moment. Ik neem aan dat dat nog wat bij gaat trekken de komende tijd.

Waarom wil je de greppel aflopend maken? Heb je ergens te veel water wat elders heen moet? - Van het dak of zo? Dan zou je (als je ze hebt of makkelijk aan kan komen) dakpannen (je weet wel - die boven op de nok liggen) omgedraaid in je greppel kunnen leggen om het water niet de ondergrond in te laten verdwijnen.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Water opvangen en opslaan - PC-style Empty Re: Water opvangen en opslaan - PC-style

Bericht van Abracadavra 2013-04-15, 16:53

Misschien kan je het zand van de greppels mengen met klei(poeder), zodat het wat meer structuur krijgt. PS het allergoedkoopste merk kattenbakkorrels op bentoniet-basis kan je er misschien ook voor gebruiken.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Water opvangen en opslaan - PC-style Empty Re: Water opvangen en opslaan - PC-style

Bericht van HansDeBue 2013-04-15, 20:32

@Kruidje: het stuk grong loopt licht af, zodoende. Ik zag elders ook een zuggestie voor stro. @Abracadavra's idee is ook het proberen waard. Uiteidelijk wil ik dat de grond aan de afgaande zijde zoveel mogelijk va het water kan opnemen. De grote greppels in de buurt hebben een waterstand die zeker 150 cm lager is dan mijn maaiveld en zo diep ga ik niet. Ik denk dat ik een paar experimenten ga uitzetten om te bekijken hoe snel water de grond inzakt met jullie suggesties. Bedankt zover. Benieuwd naar andere suggesties van 't forum.

HansDeBue

Aantal berichten : 3
Registratiedatum : 14-04-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Water opvangen en opslaan - PC-style Empty Re: Water opvangen en opslaan - PC-style

Bericht van Kruidje 2013-04-15, 22:29

Als ik het goed begrijp maak je in de permacultuur geen aflopende greppels - overloop van de greppel uitgezonderd. Ik lees altijd "on contour" - dus waterpas. En dat het water dan door de grond naar de volgende greppel toe stroomt. Wel het walletje beplanten zodat het water boven wordt vastgehouden.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Water opvangen en opslaan - PC-style Empty Re: Water opvangen en opslaan - PC-style

Bericht van Linder 2013-04-16, 12:45

Er zijn in de permacultuur (min.) twee soorten greppels:

swales - die zijn altijd contour, maar worden vooral in bergen en heuvels gebruikt. doel is inderdaad zoveel mogelijk water in de grond te laten opslaan.

greppels of wadi's - die zijn niet contour en worden eerder gebruikt op (redelijk) platte stukken grond. Dit hoort meer bij een rivierdelta achtige topografie, zoals in nederland.

wadi's zijn greppels die om de zoveel meter ineens een stukje dieper en wijder worden (zodra de waterstroom, overstroming of regen ophoud, blijft er in die wijdere diepere stukjes nog een tijdje water staan dat de bodem in trekt) Dit lijkt me in jou geval een goeie optie.

Op zich hoef je niet bang te zijn dat al het water maar op een punt je bodem in trekt want je zit op nagenoeg platte grond, en dat betekend dat de greppel overal water verzameld, en niet alleen bovenaan. Maar je kan dit nog verbeteren door bv om de 5 meter een stukje dieper en wijder uit te graven...
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Water opvangen en opslaan - PC-style Empty Re: Water opvangen en opslaan - PC-style

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-04-16, 22:14

Het is leuk om een plek te hebben wat dieper ligt, omdat deze ook vochtiger zal zijn (grond zal ook kouder zijn/blijven), maar als je op een vlak terrein zit kun je doormiddel van een mulchlaag of een goede vegetatielaag gemakkelijk zorgen dat het water snel in de grond weg trekt/behouden blijft zonder dat je daarvoor een swale (geul) of wadi (infiltratie bekken) nodig hebt. In limburg worden wadi's gebruikt om het water van hellingen op te vangen. Als je op zand zit zou ik gewoon wat betoniet/klei toevoegen en ervoor zorgen dat er een hoog organisch gehalte in de grond aanwezig is.

Als het grondwater niet heel diep onder het maaiveld ligt kun je misschien gemakkelijk een vijver creëren.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Water opvangen en opslaan - PC-style Empty Re: Water opvangen en opslaan - PC-style

Bericht van Tyrr 2013-04-19, 14:32

en als je regenwater wil opvangen voor gebruik: nagenoeg iedereen heeft een dak. Als ik thuis de regen van oktober-maart wil opvangen, heb ik meer dan 1000l/3m² dak nodig. Er valt dus wel aardig wat uit de lucht. Kan natuurlijk lokaal verschillen, maar ik vermoed dat je met 5m² wel een vat van 1000l vol krijgt doorheen de winter. Wat ongeveer de helft van het neerslag jaar voor zijn rekening neemt.
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Water opvangen en opslaan - PC-style Empty Re: Water opvangen en opslaan - PC-style

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-04-20, 00:31

Ik begrijp niet exact of dit een vraag is, maar op deze wijze vang ik water op: Ik vang mijn water op in een vijver van 1,2 meter breed, 1,90 meter diep en 5 meter lang. Vanaf 1,5 meter lang loopt de vijver omhoog en wordt vanaf 4 meter smaller. Dan loopt het water via een waterval naar een andere poel (5 bij 5 meter folie en ongeveer 1,5 meter diep), waarin ik ook regenwater opvang. In de toekomst sluit ik hierop ook enkele grijswatersystemen aan (bv. 1 wasbak in de keuken / andere wasbak niet en het water uit de badkamer (gebruiken allemaal alternatieve middelen)). Verder hebben we nog een regenton. Op deze wijze heeft de natuur ook nog iets aan het water. Met een gieter kan ik vanaf de kant (via een vlonder en de andere vijver via een brugje) gemakkelijk water eruit scheppen. Zelfs na die gigantische droogte zit er nog steeds veel water in beide vijvers. Ik schep er nu alleen vanaf 2 dagen minder uit, omdat de amfibiën in het water zitten en ik het waterlevel niet te laag wil laten worden, dus hopen dat er wat meer uit de lucht gaat vallen.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Water opvangen en opslaan - PC-style Empty Re: Water opvangen en opslaan - PC-style

Bericht van HansDeBue 2013-04-21, 00:20

Die wadis klinken goed. In combinatie met het grote dakoppervlak en vijvers als reservoir zou dat een mooi systeem kunnen worden. Vervolgens betoniet door het zand en mulchen om de vocht langer vast te houden. In drogere tijden kan ik dan nog grondwater tappen om aan te vullen. Ik ga een paar designs maken en zal ze hier posten. Bedankt voor de input allen!

HansDeBue

Aantal berichten : 3
Registratiedatum : 14-04-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Water opvangen en opslaan - PC-style Empty Re: Water opvangen en opslaan - PC-style

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum