Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


nieuw stukje moestuin

5 plaatsers

Ga naar beneden

nieuw stukje moestuin Empty nieuw stukje moestuin

Bericht van Tyrr 2013-03-06, 11:59

Hallo

Ik heb net een stukje nieuwe moestuin klaar (keyhole garden). Aangezien het nog grasland was, ben ik er al aan begonnen, maar veel van de planten die er uiteindelijk in moeten komen, zijn niet vorstbestendig, dus kunnen pas na de ijsheiligen gezaaid/uitgepland worden, of toch maar een paar dagen ervoor.

Tot die tijd ligt de grond dus 'bloot'. Ik kan er wel wat mulch over gooien, maar ik zou er veel liever wat op zien groeien. Ik zoek dus een plant, liefst eetbaar die snel opkomt en daarna ofwel gemakkelijk te verwijderen is en als strooisel te gebruiken is ofwel gewoon op de composthoop kan zonder dat hij zich echt onkruidachtig gaat gedragen.

Afstand tot composthoop: <1m, dus dat is het probleem niet :p

Moest het deels kunnen blijven staan tussen de groenten, zou dat ook wel tof zijn.

Wat ik in gedachten heb:
Incarnaatklaver
stinkertjes (afrikaantjes voor de noorderlingen :p )
munt (erg beperkt)
kervel/peterselie

meer is beter aangezien ik enkel van de klaver veel zaad heb. Als phacelia interessant is, kan ik daar ook wel een kilo of meer van gaan kopen en dat kan ik op andere plaatsen ook nog gebruiken.

en nog dit: zandgrond zonder ook maar een korreltje leem/klei.

Groensels!!
tuur
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

nieuw stukje moestuin Empty Re: nieuw stukje moestuin

Bericht van Linder 2013-03-06, 23:45

ik gebruik daar spinazie en tuinbonen voor, gewoon omschoffelen zodra je er iets anders op gaat planten. ook gele mosterd kan goed, maar dan wel omhalen voordat ie in t zaad gaat schieten.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

nieuw stukje moestuin Empty Re: nieuw stukje moestuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-03-07, 00:28

Gezien de tijd van het jaar zou je tuinbonen, peulen, erwten, capucijners, wortels, snijbiet, evt al biet, knolkervel en zwartmoeskervel kunnen zaaien. Snijbiet en biet lopen wel een verhoogde kans om vroegtijdig te gaan bloemen, maar dan kun je ze verwijderen. Alles behalve de wortels kun je ook voorzaaien en als kleine plantjes aanplanten (is misschien veiliger). Ik zou de grond in ieder geval bedekken met organisch materiaal (mulch), zodat de grond goed tot leven kan komen (bv. wat bosgrond / bladafval gemengd met stro). Ik heb slechte ervaringen met zo vroeg spinazie zaaien, maar je kunt het proberen (bij mij worden het dan miezerige plantjes en gaan bijna direct bloeien). Je kunt ook wilde inheemse planten als witte klaver, rolklaver, munt, daslook, fruitstruiken, fruitbomen, waterkers planten.... Aardpeer en zonnewortel kunnen ook nog de grond in.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

nieuw stukje moestuin Empty Re: nieuw stukje moestuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-03-07, 00:35

Als het je puur om nu gaat kun je ook barbarakruid en look zonder look zetten, die zijn snel groot en leveren veel organisch materiaal op. Barbarakruid is geheel eetbaar (wel wat bitter) en look zonder look ook (smaakt licht naar knoflook, maar is een kruisbloemige). Je kunt rozetten van look-zonder-look uitdoen en aanplanten (uit het bos / algemeen) en barbarakruid (het beste ook al via bestaande rozetten). Ik zou dan wel een paar laten bloemen (goed voor bijen) en dan het zaad terug gooien, waar je de rozetten vandaan hebt (niet alles van een plek halen en helemaal daar verwijderen).
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

nieuw stukje moestuin Empty ander vraagje maar ook nieuw stukje moestuin :-)

Bericht van Mama Ilse 2013-04-12, 15:54

beste allemaal,

zowel permacultuur als de moestuin zijn nieuw voor ons. We zijn allebei enorm geboeid en starten dan ook deze zomer met ons eerste polycultuur project, ( naar het boek van gaia's garden ).

We bedekten onze moestuin in wording met karton, compost , mest en hakselhout.

Nu stelt zich een probleem waar ik niet direct een antwoord op vind.

De verschillende lagen zijn nog niet helemaal verteerd en ik zou eigenlijk binnenkort al moeten gaan zaaien. ik heb mijn bedenkingen over het zaaien in hakselhout en zeker met die mest eronder, volgens mij gaan die zaadjes gewoon verbranden. Plantjes uitplanten is geen probleem denk ik maar help hoe moet dat nu met het zaaien?

waarschijnlijk een echte startersvraag maar zoals ik al zei we zien echt nog groen achter onze oren wat moestuin betreft. Laughing


Mama Ilse
Mama Ilse

Aantal berichten : 1
Registratiedatum : 12-04-13

Terug naar boven Ga naar beneden

nieuw stukje moestuin Empty Re: nieuw stukje moestuin

Bericht van Kruidje 2013-04-12, 17:03

Als je nou een gat maakt in je laagjesbed tot onder de mest en daar wat aarde in vult, kan je plantjes in de aarde planten en hebben ze geen last van de andere lagen. Let op dat je het hout-haksel niet ondergraaft omdat het anders erg veel stikstof kan opnemen wat de plantjes dan weer missen.

Hoe oud is die mest? Planten kunnen dat na een jaar wel tegen, dacht ik. En was het niet zo dat courgette en pompoen zo een broeierige aangelegenheid wel leuk vonden - ik zou ze eerlijk gezegd ook in wat aarde planten.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

nieuw stukje moestuin Empty Re: nieuw stukje moestuin

Bericht van Linder 2013-04-13, 12:59

ja, zaaien in die haksellaag gaat niet werken, voorkiemen in potjes en die later uitplanten is dan het beste.

verolgens inderdaad een gaatje in de mest en haksel, en karton laag maken, en daar het kluitje in stoppen.

pompoenen, courgettes etc. groeien inderdaad super op composthopen en mulchlagen.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

nieuw stukje moestuin Empty Re: nieuw stukje moestuin

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum