Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


veel geld voor cursussen

5 plaatsers

Ga naar beneden

veel geld voor cursussen Empty veel geld voor cursussen

Bericht van Matis 2012-08-05, 20:35

Hallo,

Ik vind het heel erg jammer dat er weinig gratis of weinig kostende cursussen zijn.
Er zijn veel cursussen waaraan ik zou willen deelnemen maar doordat ik maar 13 ben heb ik niet zo veel geld. Ook is het mischien jammer voor mensen die wat minder geld hebben. Dan is 60 euro voor een half dagje best veel, of 630 voor 5 dagen.
Of voor nieuwelingen die nog niet zo zeker zijn of ze er flink aan de slag mee willen gaan maar toch liever in het echt met praktijk leren.

Weet iemand veel goedkope/gratis cursussen?

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

veel geld voor cursussen Empty Re: veel geld voor cursussen

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-08-05, 21:01

Door veel te lezen over ecologie en filmpjes op youtube te kijken en zelf in je eigen tuin te experimenteren kun je ook veel leren. Je kunt ook veel leren bij de knnv. Ik vind de cursussen ook duur en heb zelf nooit een cursus nodig gehad, omdat ik bos- en natuurbeheer gestudeert heb en van jongs af aan al in contact stond met de natuur en een tuin tot mijn beschikking had.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

veel geld voor cursussen Empty Re: veel geld voor cursussen

Bericht van Matis 2012-08-05, 21:02

Ik weet dat je veel kan leren door te bestuderen, maar om tips van een ervaren iemand te krijgen is toch anders.

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

veel geld voor cursussen Empty Re: veel geld voor cursussen

Bericht van Eironeia, Saskia 2012-08-06, 00:05

Hoi Matis,

Ik heb altijd alleen gestudeerd, vanaf de basisschool, een paar jaar middelbare school en later mijn universitaire graad ook via afstandstuderen. Ik vind dat heerlijk en er zitten zeker voordelen aan. Maar inmiddels ken ik ook de voordelen van gezamelijk studie en cursussen en snap je vraag.

Ik vond een tijdje geleden deze gratis cursus: [url=gratis cursusboek]http://www.earth-matters.nl/35/556/permacultuur/gratis-cursus-permacultuur.html[/url], ik heb het nog niet bekeken en misschien ben jij al veel verder gevorderd.

Wat brutale ideetjes .......
Ik raad je aan brutaal te zijn en te mailen, jezelf voor te stellen, te vertellen dat je op jouw leeftijd niet de inkomsten hebt om een dergelijk bedrag neer te leggen. Wie weet kunnen ze wat voor je doen. Ik weet het echt niet, maar nee heb je en ja kun je krijgen.
Misschien is er ergens iets te regelen met arbeid/vakantiewerk als tegenprestatie?

Saskia
Eironeia, Saskia
Eironeia, Saskia

Aantal berichten : 141
Registratiedatum : 19-01-11
Leeftijd : 66
Woonplaats : Rotterdam

http://www.eironeia.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

veel geld voor cursussen Empty Re: veel geld voor cursussen

Bericht van Linder 2012-08-11, 21:22

Hoi Matis,

Ik vond de cursusprijzen ook altijd te hoog, heb daarom het meeste geleerd door gewoon alles wat ik kon vinden te lezen, en bekijken. Internet is hierbij hele behulpzaam geweest. Het meeste heb ik geleerd door dagelijks wat ik las toe te passen, en dag in dag uit bewust mer permacultuur bezig te zijn.

Inmiddels geef ik zelf cursussen en moet ik tot mijn eigen spijt helaas ook dat soort tarieven vragen. Ik ben ZZP'er (zelfstandige) en verdien geld als tuinman. De tijd die je als docent besteedt aan lesgeven en voorbereiden moet je onder je normale tarief in rekening brengen anders draai je verlies.

Gelukkig zijn er ook kennismakings en introductiecursussen die vaak al wat goedkoper zijn. Er is deze augustus ook een cursus van 2 weken bij de kleine aarde in boxtel. Ik weet niet wie die doceren, en hoe hoog de kwaliteit van die cursus is. Dat kan nogal verschillen. Maar voor maar een paar honderd euro krijg je twee weken les.
Dat lijkt me in ieder geval een mooie deal.

Ook zijn er opties om bv te wooffen (tegen kost en inwoning te werken). Zo kun je een vakantie plannen waarin je ook van alles leert. Kijk bijvoorbeeld eens bij aardewerk de stegge op de website.

Verder blijf ik erbij dat een cursus niet per se nodig is. Leren uit boeken, van internet en in eigen tuin uitproberen is nog altijd het beste. Zo heb ikzelf het meest geleerd, en zo leer ik nog altijd het meest.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

veel geld voor cursussen Empty Re: veel geld voor cursussen

Bericht van Chana 2012-08-16, 20:18

Matis, helemaal met je eens, is ook ver boven mijn budget.

En ja ik leer ook door lezen en internet. Maar het leuke van cursussen is dat je andere mensen ontmoet die met hetzelfde bezig zijn, dat hoeven van mij ook niet altijd cursussen te zijn. Eerlijk gezegd als je al wat gelezen hebt leer je er waarschijnlijk niet veel.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

veel geld voor cursussen Empty Re: veel geld voor cursussen

Bericht van Eironeia, Saskia 2012-08-18, 16:42

hoewel ik heel erg voor zelfstudie ben, ook even het geluid van een docent, gewoon naast bovenstaande waar ik het verder helemaal mee eens ben.
Ik begrijp de behoefte van Matis wel.
Leren van een docent (individueel en in klasseverband), leren van elkaar (peer-to-peer zoals dat hier op het forum gebeurt) en of leren van zelfstudie hebben ieder een andere waarde en kracht. Dat herkent Matis die nog op school zit wellicht? (@Matis: Ja????)
Net zo goed als leren door meer te weten, leren door uit te voeren en leren door te experimenteren anders leert en met ander effect. Veel doen en experimenteren is van onschatbare waarde!!!!

Zelfstudie kan door begeleide studie gecorrigeerd en aangevuld worden. Maar begeleiding kost geld. Zo'n docent heeft 'n studie geinvesteerd en een cursus organiseren kost ook veel tijd en geld.
Cursussen zijn niet duur maar kosten gewoon veel geld, en als het goed is krijg je daar waar voor je geld, en leer je daar wél bij ook als je al veel weet. Als het goed is, zeg ik met nadruk. Het ligt er natuurlijk ook aan wat je er mee wilt doen, daarna.

Maar er is niets op tegen om wat geduld te hebben, inspiraties en ervaring in workshops op te doen en te sparen voor een cursus voor als je wat ouder bent en er misschien zelfs meer aan hebt dan nu. Maar dit is natuurlijk niet een leuk antwoord.
Eironeia, Saskia
Eironeia, Saskia

Aantal berichten : 141
Registratiedatum : 19-01-11
Leeftijd : 66
Woonplaats : Rotterdam

http://www.eironeia.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

veel geld voor cursussen Empty Re: veel geld voor cursussen

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-08-22, 21:44

Je mag altijd in een keer in Zuid-limburg langskomen, dan wil ik je wel vanalles laten zien en uitleggen
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

veel geld voor cursussen Empty Re: veel geld voor cursussen

Bericht van Matis 2012-08-30, 20:37

Hmm, het stomme is dat ik nooit naar zuid limburg ga en heb geen vervoer....

Gr. Matis

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

veel geld voor cursussen Empty Re: veel geld voor cursussen

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-08-31, 00:57

Het openbaar vervoer naar maastricht/heerlen is goed en ik wil je gerust daar oppikken. Het ophalen en terugbrengen naar de trein hoef je niet te betalen, maar de trein is natuurlijk voor jouw rekening. Je kunt ook gewoon volgend jaar een keer komen als je dat leuk vindt. Het heeft geen haast. Misschien gaan je ouders een keertje naar Maastricht.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

veel geld voor cursussen Empty Re: veel geld voor cursussen

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum