Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Bokashi - ervaring?

5 plaatsers

Ga naar beneden

Bokashi - ervaring? Empty Bokashi - ervaring?

Bericht van maartje 2012-03-31, 21:11

Is er iemand die ervaring heeft met het bokashi systeem?

Bokashi lijkt mij wel handig omdat je eigenlijk al je keukenafval erin kwijt kan (ook zuivel en gekookt eten) wat met een gewone composthoop of een wormenbak niet kan. En als ik de info op internet moet geloven doet het wonderen voor je tuin.

Andere tips om afvalresten uit de keuken te verwerken zijn ook welkom (en minder koken/alles weer gebruiken gaat niet altijd op met een peuter die ook regelmatig eten op de grond gooit)!

maartje

Aantal berichten : 2
Registratiedatum : 14-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Bokashi - ervaring? Empty Re: Bokashi - ervaring?

Bericht van Max 2012-04-01, 17:05

Goede vraag. Vooral dat peuter gedeelte is herkenbaar :-)
Bokashi vindt ik niet zo'n goede oplossing in de zin van telkens weer van die korrels moeten kopen. Wellicht als je je eigen oerbacterie maakt dat je die dan kunt vermeerderen(?).
Iemand hier ervaring mee?
Max
Max

Aantal berichten : 72
Registratiedatum : 13-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Rotterdam

http://www.moestuinman.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Bokashi - ervaring? Empty Re: Bokashi - ervaring?

Bericht van Linder 2012-04-01, 21:14

hmmm, nou 'de oerbacterie' staat volgens mij voor een soepje van een hele hoop micro-organismes die je in de bodem wilt hebben (of in je compost). Bij bokashi gaat het om anaerobe vertering, of fermentering, en das wel net weer wat anders dan de oerbacterie.

Dat wil niet zeggen dat je die organismes niet zelf kunt 'kweken'.

Zelf heb ik geen ervaring met bokashi, ben prima tevreden met gewone compost en wormencompost. (volgens mij kun je op wormencompost ook redelijk wat gekookt voedsel kwijt.)

Wat trouwens voor alle vormen van composteren geldt (ook voor bokashi) is dat brood, pasta en rijst er beter niet op gaat. Op deze materialen ontstaat vaak een blauwige schimmel, dit is de schimmel waar ze antibiotica uit maakten. anti-biotica zijn anti-biotisch dus anti bacterieel. En bacterien zijn nu juist essentiel voor de vercompostering. Onafhankelijk van welke bacterien je gebruikt voor die compostering.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Bokashi - ervaring? Empty Re: Bokashi - ervaring?

Bericht van marc 2012-04-20, 09:28

Hallo, ik heb een composttoilet en de inhoud daarvan gaat samen met alles wat organisch is in de bak: keukenresten, ook gekookt voedsel, brood, rijst, sinaasappels, dierlijke resten, dode vogels en muizen (van onze kat), 'all things organic', en het werkt prima, ik ervaar geen enkele overlast en heb na rijping van de bak altijd mooie, rulle compost. Het is wel zo dat ik dankzij de inhoud van het toilet een hoge temperatuur heb in de bak, dat betekent een zeer hoge bacteriële werking, daar is dat beetje antibiotica van die blauwe schimmels niet tegen opgewassen. Ik vermoed trouwens dat die sowieso snel verdwijnen omdat ze niet meer de ideale groei-omstandigheden hebben.
Groet,
Marc

marc

Aantal berichten : 79
Registratiedatum : 10-12-10
Leeftijd : 56
Woonplaats : Waasmont

Terug naar boven Ga naar beneden

Bokashi - ervaring? Empty Re: Bokashi - ervaring?

Bericht van Linder 2012-04-20, 14:07

oh gaaf, das vast een erg grote bokashi bak dan Smile

Zou je hier eens een grove beschrijving willen geven hoe je dat doet/hoe het in zn werk gaat?

je hebt een eerste bak waarin het eerste compostproces gebeurt, en dan een andere plek waar het afrijpt oid toch?

hoe heb je dat aangepakt hoe groot is een en ander?
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Bokashi - ervaring? Empty Re: Bokashi - ervaring?

Bericht van marc 2012-04-22, 18:31

Ik beken dat ik nog nooit van bokashi had gehoord Embarassed , heb 't gauw even opgezocht en het lijkt wel z'n voordelen te hebben - je produceert heel snel een uitstekende vloeibare meststof. Maar het is jammer dat je afhankelijk blijft van een starter die je telkens moet gaan kopen. Ik vertelde het verhaal van mijn compstbak vooral om duidelijk te maken dat je alles wat organisch is kan composteren. In mijn bak verloopt de compostering aërobisch, vandaar de warmteproductie, want daar hebben de beestjes zuurstof voor nodig. Bij een anaërobische vertering zoals in de bokashi-emmer ontstaat er geen warmte.
Ik hou het graag simpel, daarom ben ik dus al geen fan van toevoegingen, maar wel van het composttoilet. Ik start mijn compostbak (1 m³) met een dikke laag stro, eigenlijk bijna een hele baal die ik onder in de bak uitspreid. En dan begin ik er alles in te gooien: inhoud van het toilet, keukenafval, tuinafval, gras, dierenkarkassen, kapotte kleding (toch als het katoen of wol is. Onlangs twee ouwe jeansbroeken er in gegooid, dat vergaat opmerkelijk snel. na enkele weken bleef enkel het naadgaren over). De hoop begint heel snel te broeien, en dat blijft zo tot ie helemaal vol is, dat is na ongeveer een jaar in mijn geval. Als ie vol is, laat ik hem nog 'ns een jaar rijpen en dan is de compost klaar voor gebruik. Ik meng tijdens het vullen de hoop nooit en zet de hoop nooit om, allemaal werk uitgespaard Very Happy Ik zorg dat de bak altijd afgedekt is met een laag stro, het stro zorgt dat kwalijke luchtjes in de hoop blijven en kwalijke beestjes eruit (vooral vliegen). Muizen laten zich niet tegenhouden, maar ik vind het niet zo erg dat die er in zitten, van ratten heb ik geen last.
Is de eerste vol, dan begin ik aan de tweede en zo alterneer ik van jaar tot jaar. Ik kan me voorstellen dat je een derde bak nodig zal hebben als het composttoilet door de hele familie gebruikt wordt. Je hebt dus wel enkele vierkante meters in je tuin nodig.
Wie meer wil weten over het composttoilet kan eerdere posts uitpluizen in dit forum, die vind je ook onder de rubriek Afval.

marc

Aantal berichten : 79
Registratiedatum : 10-12-10
Leeftijd : 56
Woonplaats : Waasmont

Terug naar boven Ga naar beneden

Bokashi - ervaring? Empty Re: Bokashi - ervaring?

Bericht van Patroel 2012-04-24, 11:10

Op ons dakterras staan al een aantal jaar twee bokashi emmers. Het werkt prima. Alle etensresten (ook gekookt) gaan erin. De 'thee' wordt als mest gebruikt, het overschot houdt het riool open.

Nadeel is idd. dat je het zaagsel iedere keer moet kopen, alhoewel ik laatst heb gehoord dat het ook met het Smeerwortel (Symphytum officinale) kan. Dat wil ik binnenkort eens uittesten.

In de beschrijving staat dat de bokashi emmer binnen een paar weken alles fermenteerd, dat is niet waar. Het afval moet lang staan (6-8 weken) voor het gefermenteerd is. Het ruikt dan licht zoet/zuur.

Een aanrader? Ja, voor een bovenwoning met dakterras. In onze tuin staat een wormenbak, dat is daar een heel stuk handiger.

Patrick
Patroel
Patroel

Aantal berichten : 18
Registratiedatum : 19-12-11

http://www.ptitforestier.weebly.com/index.html

Terug naar boven Ga naar beneden

Bokashi - ervaring? Empty Re: Bokashi - ervaring?

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum