Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


eetbare linde

+3
Arthur B
Linder
edgerunner
7 plaatsers

Ga naar beneden

eetbare linde Empty eetbare linde

Bericht van edgerunner 2012-03-15, 13:06

Hallo,

Ik wil graag een aantal lindes planten en later knotten om oa maximale bladeren te oogsten in salades etc.
heeft iemand hier ervaring of ideeen welke soort linde ik het beste kan nemen en waar verder op te letten?

Martin Crawford heeft het over een small leaved lime (Tilia cordata) Hij zegt dat dit de best eetbare variant is met een hoge opbrengst.

groetjes
edgerunner
edgerunner

Aantal berichten : 43
Registratiedatum : 11-02-11
Woonplaats : Naarden

Terug naar boven Ga naar beneden

eetbare linde Empty Re: eetbare linde

Bericht van Linder 2012-03-15, 14:52

geen ervaring mee, als martin crawford het zegt zou ik daarvoor gaan Smile

volgens mij zijn alle lindes in princiepe eetbaar.

hoge opbrnegst zou ik me niet zo zorgen over maken, lindes maken meer blad dan wij kunnen eten (in de periode dat ze jong blad hebben)

martin crawford knot ze ook inderdaad, en laat er tegelijk een hardy kiwi in groeien, die dan tegelijk gesnoeid wordt.

Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

eetbare linde Empty Re: eetbare linde

Bericht van Arthur B 2012-03-16, 19:39

Ik heb dit najaar een tilia cordata gepland met hetzelfde doel, maar heb er nog niks van kunnen eten dus. Tegen de tijd dat dit wel kan laat ik het wel weten!

Arthur B

Aantal berichten : 16
Registratiedatum : 30-01-12
Leeftijd : 35

Terug naar boven Ga naar beneden

eetbare linde Empty Re: eetbare linde

Bericht van marc 2012-03-18, 10:37

Zelf heb ik een grootbladige linde staan (T. platyphyllos) en die is best lekker. Ik oogst er heel lang van, tot een eind in de zomer, de bladeren blijven een zekere zachtheid hebben, in de zomer moet je er gewoon ietsje langer op kauwen. In Pfaf staan cordata en platyphyllos als lekkerste aangegeven. Ik heb in de buurt ook enkele amerikaanse en aziatische soorten staan - dit voorjaar zal ik een vergelijkende smaakproef uitvoeren en laat jullie de resultaten weten... Trouwens, als je ze knot heb je geen bloemen. Als je genoeg plaats hebt, plant er dan eentje bij die je laat uitgroeien als theeboom.
Marc

marc

Aantal berichten : 79
Registratiedatum : 10-12-10
Leeftijd : 56
Woonplaats : Waasmont

Terug naar boven Ga naar beneden

eetbare linde Empty Re: eetbare linde

Bericht van Chana 2012-04-22, 17:26

Linden, daar komt toch plakspul uit?

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

eetbare linde Empty Re: eetbare linde

Bericht van marc 2012-04-22, 17:39

Hallo Chana, dat plakspul komt niet rechtstreeks van de linde zelf, maar van de luizen die erop zitten. Zij tappen het sap af van de boom om aan voedingsstoffen te geraken, maar in het sap zitten meer suikers dan ze nodig hebben, dat scheiden ze dus weer af, samen met andere overtollige stoffen, onder de vorm van suikerwater. Dat suikerwater is trouwens een uitstekende voedingsbron voor schimmels, zo ontstaan de zwarte vlekken op het lindeblad.

marc

Aantal berichten : 79
Registratiedatum : 10-12-10
Leeftijd : 56
Woonplaats : Waasmont

Terug naar boven Ga naar beneden

eetbare linde Empty Re: eetbare linde

Bericht van Chana 2012-04-22, 22:21

Heb je geen last van dat plakspul? Hangt er natuurlijk vanaf waar /hoe hij staat. Wel een goede voor bijen.

Ik heb hier veel populieren, komt ook plakspul uit, geel plakspul op de auto wat je er alleen met veel jif en hard boenen afkrijgt, onder schoenzolen en dan plakt het op je vloerbedekking, de kat neemt het mee onder haar pootjes en in haar vacht en gaat vervolgens weer op de stoelen zitten....

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

eetbare linde Empty Re: eetbare linde

Bericht van marc 2012-04-22, 23:18

M'n lindes hebben niet veel last van luizen, het is meer een probleem in stedelijke omgeving, enerzijds omdat er minder predatoren voor luizen zijn in de stad, anderzijds omdat er gewoonlijk auto's onder geparkeerd staan... En de lindebloesems zijn inderdaad erg in trek bij bijen. De bijen genieten trouwens ook met volle teugen van het suikerwater dat de luizen produceren. Het doet me denken aan eikenhoning: ook eiken hebben veel last van luizen, die luizen produceren ook suikerwater dat geoogst wordt door bijen, en dat verkopen imkers als eikenhoning. Eiken zijn windbestuivers en produceren geen stuifmeel die bijen kunnen oogsten, dus eikenhoning is 100% luizenpoep

marc

Aantal berichten : 79
Registratiedatum : 10-12-10
Leeftijd : 56
Woonplaats : Waasmont

Terug naar boven Ga naar beneden

eetbare linde Empty Re: eetbare linde

Bericht van Wiwi 2012-04-28, 19:36

Chana schreef:Ik heb hier veel populieren, komt ook plakspul uit, geel plakspul ...
Ook een goede voor bijen, maken ze propolis van, ik zou een propolisrooster leggen!
Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11
Woonplaats : Bosveld, Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

eetbare linde Empty Re: eetbare linde

Bericht van elve 2012-05-08, 12:20

Er zijn zoveel Lindes in de stad hier, ik baalde er al van dat de gemeente hazelnoten verwijderde en er lindes voor terugzette, maar ik had zaterdag net gehoord dat het blad dus eetbaar is gelukkig.
Moet het wel met minder hazelnoot doen.

elve

Aantal berichten : 1
Registratiedatum : 08-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

eetbare linde Empty Re: eetbare linde

Bericht van Linder 2012-05-15, 12:42

hoi elve,

tsja, gemeentelijke aanplant plannen zijn vaak totaal ondoorgrondelijk, waarom is meestal mijn reactie.

een collega/vriend van me die moest laatst van de gemeente een aantal vruchtbomen op een schoolplein zetten. hartstikke leuk, maar de ambtenaar van de gemeente had bedacht dat ie een stel hoogstambomen op 2 meter van elkaar wilde hebben, en als dat in de planning staat is dat wat moet gebeuren...

(ook al weten wij dat het zinloos is omdat ze veel meer ruimte nodig hebben...)

hier in amsterdam worden vooral iepen geplant, behalve mooi hout weet ik er dus echt geen enkel nut voor...
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

eetbare linde Empty Re: eetbare linde

Bericht van marc 2012-05-15, 14:04

Ook van iep zijn de bladeren eetbaar, én ook de jonge vruchten, zowel rauw als gekookt. Maar niet elke soort is even smakelijk naar 't schijnt.

marc

Aantal berichten : 79
Registratiedatum : 10-12-10
Leeftijd : 56
Woonplaats : Waasmont

Terug naar boven Ga naar beneden

eetbare linde Empty Re: eetbare linde

Bericht van Linder 2012-05-19, 16:10

echt? iepenblad?
lijkt me nou helemaal niets aan, maar toch maar eens proberen dan.

die vruchten dat wist ik, maar heb ik ook weinig goeds over gehoord, tijdens het jaarlijks iepenfestival hierzo werd er mee gekookt, maar meeste menen waren niet echt positief.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

eetbare linde Empty Re: eetbare linde

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum