Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Koud

4 plaatsers

Ga naar beneden

Koud                              Empty Koud

Bericht van Chana 2012-02-05, 17:17

Nou Linder, ik hoop dat je ergens lekker warm zit, als je niet in NL zit.

Hier valt het tegen, zit de hele dag al zonder water, alle kachels aan, zelfs in de kelder wat gezet, alle tussendeuren open, sneeuw smelten. Ik mis mijn thee.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Koud                              Empty Re: Koud

Bericht van Chana 2012-02-13, 20:56

Wat heerlijk om weer water te hebben!

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Koud                              Empty Re: Koud

Bericht van Linder 2012-02-13, 21:35

ha, zijn je leidingen weer ontdooit?

het valt hier wel mee hoe koud het is, ik zit in het zuidwesten van engeland, tegen wales aan. NOgal mild zeeklimaat dus.

het heeft hier wel even gevroren, maar niet zo erg als bij jullie. welgeteld 1 dag sneeuw, maar dat was weer weg de volgende dag, het dooit nu definitief.

Zit voorlopig in een goed verwarmde caravan, maar ga over een week kamperen in een tent Surprised

hoop dat het ietsje warmer wordt nog voor die tijd. Very Happy

groeten
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Koud                              Empty Re: Koud

Bericht van Chana 2012-02-14, 19:48

Wat ben je aan het doen? (Hoezo nieuwsgierig...)

De fazanten lopen hier vandaag voor het eerst weer rond het huis, dat betekent voorjaar. sunny

(ik hoor ze hier al jaren alleen in het voorjaar).

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Koud                              Empty Re: Koud

Bericht van Ingeborg 2012-02-14, 21:09

Ik zit op ragmans lane farm, een permacultuur boerderij.
wooffend en cursussen van patrick whitefield volgend.

de fazanten scharrelen hier al heel de tijd rond de caravan
(maar ook fazanten kunnen er naast zitten he!

Ingeborg

Aantal berichten : 1
Registratiedatum : 07-08-11
Woonplaats : Utrecht

Terug naar boven Ga naar beneden

Koud                              Empty Re: Koud

Bericht van Eironeia, Saskia 2012-02-22, 18:52

Vreselijk koud, hier vroor het bijna 20 dagen aan een -17 graden, het wordt hier wel eens kouder, maar nooit o lang, leidingen die ver onder grond zitten en nooit bevroren waren ook hier bevroren. Ik vind het niet erg om een paar dagen mn laarzen in te stappen en door de sneeuw te banjeren naar de pomp bij de buren waarui heerlijk bronwater klettert, maar ik vrees werkelijk voor alles in de tuin. Ben geen natuurkenner en ik kan me bijna niet voorstellen dat iets het strakjes nog doet. Mijn bollen bijvoorbeeld? Alle fruitknoppen bijvoorbeeld, onze eigen huismol?
Ik hoop gauw op lente en lente regen.

En ik griezel van Linder in een tent.
Eironeia, Saskia
Eironeia, Saskia

Aantal berichten : 141
Registratiedatum : 19-01-11
Leeftijd : 66
Woonplaats : Rotterdam

http://www.eironeia.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Koud                              Empty Re: Koud

Bericht van Chana 2012-02-22, 21:49

Linder, ben jij Ingeborg? Of is Ingeborg nieuw?
Wel eens over die boerderij gelezen. Leuk, ook die cursussen.

Saskia, als je zoon een goede slaapzak heeft kan je prima winterkamperen. Heb het zelf vaak gedaan bij extreme temperaturen. En overdag is hij binnen waarschijnlijk. Maak je geen zorgen.
Zijn jouw temperaturen van Fr? Hier heb ik een lente gevoel nu. Zelfs mijn oregano die ik uit Portugal meenam (ander soort) leeft nog (wel in verhoogd bed).

Heeft er al iemand gezaaid?

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Koud                              Empty Re: Koud

Bericht van Linder 2012-02-23, 01:27

Hoi saskia, het komt helemaal goed, mn slaapzak is een (dure) goeie, tot -22 ga ik niet dood Wink

Chana, nee ik ben niet ingeborg, daar is iets mis gegaan (sorry ingeborg), wat er is gebeurd is dat ingeborg niet meer kon inloggen met haar wachtwoord, ik heb toen haar wachtwoord voor haar veranderd, en even getest of ik daarmee kon inloggen.

Ik heb ingeborg toen blijkbaar niet goed uitgelogd, voordat ik dingen ben gaan posten. Met haar account gepost dus... Very Happy

oeps....
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Koud                              Empty Re: Koud

Bericht van Eironeia, Saskia 2012-02-23, 19:20

Ik ben een enorme koukleum, maar overigens niet hier in Frankrijk, volgens mij scheelt het enorm als je niet de Nederlandse vochtigeheid en snoei harde wind hebt.
Wat opvalt is dat tegen de hellingen aan een enorm verschil in temp is (is dat daar bij jou ook Linder?), beneden in het dorp is alle sneeuw zo goed als weg, bij ons, na twee dagen zon, ook tot halverwege onze tuin. Die tuin loopt in een lange strook naar boven, maar halverwege ligt ernog volop sneeuw.
Ik moet daarom steeds denken aan die microklimaatjes waar je bij het ontwerpen rekening moet houden.
@Chana: Ik durf pas echt in maart te zaaien. Maar ik heb al wel een zelfgebouwd binnenkasje voor het voorzaaien gemaakt (er zijn ook mooie voor 9,90 te koop, die echt alleen te laten zijn. Maar dit werkte vorig jaar ook). WC rolletjes (halve) in een sinasappelkistjes, latjes bovenover, en dan omwikkelen met plastig folie. Ik knipte zaai-etiketten uit oude plastic flessen en sneed al karton klaar voor het mulchen/kragen rond mijn struiken die steeds zo overwoekerd worden. Zoet bezig ... en dat allemaal omdat ik de tuin nog niet in kan. Vorig jaar was het zo zacht dat ik alvast kon snoeien (rozen, frambozen en aalbessen). Nu moet straks alles tegelijk, hoe doen jullie dat toch?
De tuin is prachtig, maar alles lijkt zo dood als een pier.

PS gaat er iemand naar de zaaibeurs 10/11 mrt?
Eironeia, Saskia
Eironeia, Saskia

Aantal berichten : 141
Registratiedatum : 19-01-11
Leeftijd : 66
Woonplaats : Rotterdam

http://www.eironeia.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Koud                              Empty Re: Koud

Bericht van Linder 2012-02-23, 20:56

de aalbessen hoef je nu niet te snoeien, beter in het najaar, dus dat geeft wat rust.

frambozen, als het herfstframbozen zijn, kun je gewoon helemaal tot de grond afknippen.

en ja ik ga naar de zadenbeurs
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Koud                              Empty Re: Koud

Bericht van Chana 2012-04-23, 17:35

Eironeia, Saskia schreef:WC rolletjes (halve) in een sinasappelkistjes, latjes bovenover, en dan omwikkelen met plastig folie.

Om plantjes in te zaaien neem ik aan. Ik heb hele rolletjes genomen, vraag mij nu af of dat niet te hoog is. En dan plant je ze met rol en al toch?

Meestal doe ik het in een bak, met plastic erover, maar wilde dit eens uitproberen.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Koud                              Empty Re: Koud

Bericht van Eironeia, Saskia 2012-04-23, 18:18

Ja ik heb onlangs wat stevig opkwam al buiten uitgeplant. maar nu hoor ik dat ik daarmee te vroeg ben geweest ...

Een bak met plastic gaat ws ook maar ik kan die kleine plantjes nooit zonder schade in de aarde krijgen, dus zo met wc-rolletjes gaat dat makkelijker.Koud                              Imag0919i
Eironeia, Saskia
Eironeia, Saskia

Aantal berichten : 141
Registratiedatum : 19-01-11
Leeftijd : 66
Woonplaats : Rotterdam

http://www.eironeia.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Koud                              Empty Re: Koud

Bericht van Chana 2012-04-23, 20:56

Ik heb ze er speciaal voor opgespaard, maar met hele rolletjes moeten de wortels eerst wel lang de diepte in gaan....maar halve lijkt mij zo klein. En verteerd zo'n rolletje wel snel genoeg, dat is best nog dik? Het gaat wel gemakkelijker dan krantenbakjes maken.

Sommige dingen kunnen toch al wel naar buiten? Bij mij bloeien de aardbeien al. (Maar bij anderen waren die bevroren). Ik denk dat met een verhoogd bed het misschien minder koud is. Ik heb nog niet alles gezaaid wat in april kan. Wat in maart kan staat al boven de grond.

Ik heb ook nog ergens radijs gezaaid maar daar komen allerlei verschillende plantjes omhoog, ik heb geen idee of daar radijs tussen zit, zie geen duidelijke streepjes. Wel een reden om in baantjes te zaaien, dan zijn ze gemakkelijker te herkennen.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Koud                              Empty Re: Koud

Bericht van Eironeia, Saskia 2012-04-26, 14:42

Ik ben inmiddels alleen maar in rijen aan het zaaien, op een andere manier ben ik mijn zaaigoed geheid kwijt. Komend weekend ga ik weer kijken ik ben benieuwd.
Op zich schiet alles enorm omhoog .... in die halve bakjes. Maar ik zet het wellicht te snel naar buiten, om te voorkomen dat e.a. de bakjes uit groeit. Ik heb nog onvoldoende ervaring.
Maar als het niet meteen verteert, (ik zette het net zo diep dat je het niet ziet), dan is er denk ik nog geen probleem omdat de onderkant open is.

ik heb mijn aardbeien vorige keer vrij gemaakt en gemulched, ik ben benieuwd of ze nu ook al bloeien!

Alle fruitbomen bloeiden gelukkig wel, ik was bang dat alle kapot was gevroren, we haddenruim 2 weken -19 graden vorst!
Eironeia, Saskia
Eironeia, Saskia

Aantal berichten : 141
Registratiedatum : 19-01-11
Leeftijd : 66
Woonplaats : Rotterdam

http://www.eironeia.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Koud                              Empty Re: Koud

Bericht van Chana 2012-05-30, 22:08

Mij zijn die toiletpapierrolletjes niet bevallen. Op zich kwamen de wortels wel makkelijk tot onderin, maar de rolletjes zelf gingen schimmelen, ik heb ze open geknipt en zonder rol geplant maar die schimmel zat ook op de aarde en de meeste plantjes hebben het niet overleefd.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Koud                              Empty Re: Koud

Bericht van Linder 2012-06-03, 18:37

ja ik had ook last van witte uitslag bij het gebruik van die wc-rolletjes.

niet zon succes bij mij. ik zag op de zadenbeurs in amsterdam dit voorjaar een dingetje waarmee je krantenpapier in de vorm van een potje te stampen.

leek me ook interessant, zelf gebruik en hergebruik ik gewoon heel veel van die stomme plastic potjes...
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Koud                              Empty Re: Koud

Bericht van Eironeia 2012-06-03, 20:02

Ook bij mij was het maar een half succes, alle zaad kwam netjes op, ik had echter, dacht ik, de bak te vochtig gehouden, maar als jullie ook schimmelvorming hadden .....

De zaailingen waren erg dun en lang en bij het planten in volle grond overleefde niets op een enkel plantje na. Ik dacht de eerste keer dat het de overgang in temperatuur was, de tweede keer de overgang naar drogere grond, ik kan maar enkele dagen afharden, maar het is was hier heel vochtig afgelopen tijd. Alleen de bloemkooltjes die ik eerst in een groter potje overzette hebben het overleeft en lijken nu wat sterker te worden. Maar die zaailingen uit de plastig potjes verging het gelijk. In de volle grond gaat het hier met alles fantastisch, alleen de tuinbonen kwamen niet op.

Dus nee, niet zo'n succes, ligt dat echt aan de wc rollen? Of moeten we het kasje met wc-rollen minder nat houden dan die met plastic potjes.

Eironeia
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Koud                              Empty Re: Koud

Bericht van Chana 2012-06-12, 19:55

Bij Intratuin hebben ze containers staan voor het retour geven van plastic potjes/trays, ik bedacht dat ik ze daar dan ook uit kan halen...

Het idee van de wcrolletjes is dat ze dan niet over gepot hoeven te worden, maar dat dat in de grond verteerd.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Koud                              Empty Re: Koud

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum