Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Het werk aan dieren uitbesteden

4 plaatsers

Ga naar beneden

Het werk aan dieren uitbesteden Empty Het werk aan dieren uitbesteden

Bericht van Eironeia, Saskia 2011-12-26, 02:25

Geen idee of het hier of zelfs maar op dit forum thuishoort.

Ik raakte dit jaar gefrustreerd omdat ik steeds aarde moest kopen bij het poten van struiken of plantjes of het voorzaaien in bakken. 1 ha tuin en dan naar het tuincentrum rijden voor aarde ... Maar ik kreeg het niet voor elkaar aarde uit de tuin te scheppen. Te zwaar voor mijn oude rug; begroeid met gras, vol met stenen en strui/boomwortels.

Totdat we vorige keer 's nachts aanrijdend in de koplampen een ongelooflijke hoop molshopen zagen liggen, die zijn er altijd, maar nu veel én voor het huis. Een beetje minder 'hoop mocht wel van ons en ik zag er mooie rulle aarde in. Ik 'schepte van elke hoop de bovenkant af, begon met een emmertje, haalde al gauw een grote emmer maar heb uiteindelijk twee kruiwagens aan aarde verzameld en in een zeil onder de bomen gestort.

De mollen maakte prachtige aarde die vermoedelijk wel verrijkt moet worden, maar ik heb enkele bedden met smeerwordtel en een rijkdom aan brandnetels. Dat moet lukken lijkt me.

Past deze uitbesteding van werk aan de mollen binnen mijn luie permacultuursysteem of niet?

Wij hadden er in elk geval veel lol om. Nu hoop ik dat niet alle mollen de tuin van de buren gaan verkiezen.

Saskia
Eironeia, Saskia
Eironeia, Saskia

Aantal berichten : 141
Registratiedatum : 19-01-11
Leeftijd : 66
Woonplaats : Rotterdam

http://www.eironeia.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Het werk aan dieren uitbesteden Empty Re: Het werk aan dieren uitbesteden

Bericht van Matis 2011-12-26, 22:04

Het kan wel handig zijn denk ik. Maar ze eten wel heel erg veel wormen en andere bodemdiertjes op. Ik zou liever wormen hebben dan mollen.

Gr. Matis

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Het werk aan dieren uitbesteden Empty Re: Het werk aan dieren uitbesteden

Bericht van Linder 2011-12-27, 05:49

Zowel wormen als mollen spelen een rol in de bodem, zolang er een natuurlijk evenwicht is zal je wormenbestand niet al te veel beinvloed worden.

overigens zou ik niet weten waarom de mollen nu de tuin van de buren zouden verkiezen, de aarde die je van die hopen hebt geschept hebben ze nergens voor nodig, is alleen maar een opstuwing van hun graafgedrag toch?

Past deze uitbesteding van werk aan de mollen binnen mijn luie permacultuursysteem of niet?

werkt het? (ja, molshopen geven prima aarde)
bespaar je er energie/werk/input mee? (jeps, je hoefde geen aarde te importeren, of opgraven)
voldoet dit aan permacultuurprincipes? (is dat belangrijk? als beide bovenstaande vragen met ja beantwoord zijn?)
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Het werk aan dieren uitbesteden Empty Re: Het werk aan dieren uitbesteden

Bericht van Eironeia, Saskia 2011-12-28, 20:46

Hoi Matis,
Liever wormen maar ik heb het niet voor het keizen, ze zijn er gewoon en soms meer en soms minder. Ik heb net gelezen, het is er (rondom het huis) ws maar een, want ze hebben een sterke territoriumdrift. Ze eten die voor ons zo belangrijke wormen, wel 100 per dag. Maar misschien betekent het gewoon dat ik ook veel wormen in de tuin heb.
Het is wel een gezellig idee, 'n soort huisdier en mijn tuin is groot genoeg, maar ik zie 'm nooit. Overal leuke foto's dat ze met hun kop boven een hoop uitsteken, maar hier nooit. Net als onze das, maar dat is logisch die opereert 's nachts. De mol gewoon overdag (3x ongeveer 4 uur).

@Linder, jazeker, als ik er geen kwaad mee doe, dan hoeft het geen perma te zijn, dan ben ik er gewoon blij mee.
Maar het is zo lekker om het gevoel te hebben dat je iets vindt waarmee je met de natuur mee kunt werken en er voordeel van hebt. En nu eens alle pagina's over mollenbestrijding over kunt slaan.
Eironeia, Saskia
Eironeia, Saskia

Aantal berichten : 141
Registratiedatum : 19-01-11
Leeftijd : 66
Woonplaats : Rotterdam

http://www.eironeia.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Het werk aan dieren uitbesteden Empty Re: Het werk aan dieren uitbesteden

Bericht van Rada Saun 2012-01-10, 20:55

Brilliant idee Saskia! Ik heb woelmuizen, weliswaar kleinere hoopjes, maar met een beetje discipline...

Thanx voor de tip!

Om een tip terug te geven: ik gebruik as als stekpoeder....
Rada Saun
Rada Saun

Aantal berichten : 71
Registratiedatum : 30-07-11
Leeftijd : 48
Woonplaats : Rotterdam

http://www.ragnhild.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Het werk aan dieren uitbesteden Empty Re: Het werk aan dieren uitbesteden

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum