Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Hoe maaien jullie?

2 plaatsers

Ga naar beneden

Hoe maaien jullie? Empty Hoe maaien jullie?

Bericht van Chana 2011-04-24, 12:26

Hoe maaien jullie? Tot nog toe maaide ik met de bosmaaier. Omdat ik niet weet waar ik hierna terecht kom leen ik die van mijn vader. Die woont 75 km verder op en wil hem niet een tijdje kwijt. Ik wil dus toch zelf wat kopen. Mijn vader gebruikt de bosmaaier voor alles behalve voor brandnetels of distels, dan neemt hij de zeis, waarom weet ik eigenlijk niet.

Van de week heb ik een zeis geprobeerd. Dat lukte niet, ik aaide over het gras heen, niets kwam eraf. Wat doe ik dan verkeerd? Bij mijn vader ging het lange gras er wel af (bij mij niet) maar het korte ook niet, misschien was hij ook te bot. Is maaien met de zeis moeilijk?

Anders wordt het een bosmaaier, maar die maakt zo'n herrie en dan moet ik steeds brandstof halen. Ik gebruik een jerrycan vol per keer.

Het liefst zou ik elke dag een klein stukje met de zeis willen doen. Ik kan lichamelijk dit ook niet lang achter elkaar doen door wat handicaps.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maaien jullie? Empty Re: Hoe maaien jullie?

Bericht van marc 2011-05-11, 17:15

Hallo Chana, maaien met de zeis is niet moeilijk, als je maar goed materiaal hebt en een goede techniek. Ik heb 't op één dag geleerd bij Filip Verhaeghe: www.gnomtools.be . Je kan al het materiaal meteen bij hem kopen. Dat deed ik en sindsdien doe ik bijna alles met de zeis. Het is niet vermoeiender dan de bosmaaier en het is heerlijk stil. Het moeilijkste om te leren is het "haren" van het blad. Tussen hamer en aambeeld moet je de snee opnieuw scherp zien te krijgen en dat vraagt oefening. Ik raad je aan om een dagcursus te volgen, je zal veel plezier aan het zeisen beleven als je 't gevoel hebt dat je goed zit met je techniek. Zeisen is eigenlijk heel "zen", de beweging lijkt wat op Tai-chi.
Marc

marc

Aantal berichten : 79
Registratiedatum : 10-12-10
Leeftijd : 56
Woonplaats : Waasmont

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maaien jullie? Empty Re: Hoe maaien jullie?

Bericht van Chana 2011-05-11, 21:34

Ondertussen ben ik een zeis en handzeis rijker (via marktplaats). En een collega imker heeft mij geleerd hoe het moet. Niet het haren trouwens. Ik vind het wel veel zwaarder dan een bosmaaier hoor. En je krijg alles er niet zo mooi mee af. Sommige planten staan er nog na drie keer, maar vooruit. Het maakt in ieder geval niet zo'n herrie en kost geen brandstof. Ik doe nu elke dag een stukje.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maaien jullie? Empty Re: Hoe maaien jullie?

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum