Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Geveltuin in de schaduw, droogte en verkeersviezigheid

3 plaatsers

Ga naar beneden

Geveltuin in de schaduw, droogte en verkeersviezigheid Empty Geveltuin in de schaduw, droogte en verkeersviezigheid

Bericht van Eironeia, Saskia 2011-04-09, 19:39

Tegen onze gevel aan de noordkant van een herenhuis in een straat met hoge platanen (en genomineerd tot een van de 400 smerigste straten (verkeer) van Nederland) stond een ligusterheg het aardig te doen. Maar het groene rechthoekig gesnoeide blok stond ons niet aan, dus besloten we met de onderburen de heg te verwijderen.

Van de struiken die we vorig jaar plantten, hebben alleen de twee vuurdoorns het overleefd, maar erg enthousiast zijn ze niet over hun standplaats. Inmiddels tuinier ik sinds een jaar wat serieuzer en weet ik dat de zanderige aarde niet rijk is: bodemleven kan ik er niet in ontdekken en er valt veel te weinig regen zo vlaks langs de gevel. Ik legde in de herfst een laag bladeren neer in de hoop dat die zouden verteren en een begin aan bodemverbetering zou vormen. HEt blad is is perkamentdroog gebleven!

Ik wil nu een ruimere laagtuinaarde storten: 10 cm (voldoende ?). Dan een bodembedekker zoeken die zelf niet zoveel water nodig heeft maar wel de aarde vochtig houdt. De bodembedekker moet een schaduwplant zijn en als dat kan met zijn blad de bodem weer verbeteren. Vervolgens twee struiken zoeken die echt in de schaduw kunnen. Ik moet vermoedelijk denken aan iets dat in een donker loofbos groeit? Het liefst zou ik er een bosaardbei of zoiets verrassends tussen zetten (dat kan onze straat wel gebruiken).

Maar volgens mij heeft alles op zoijn minst een beetje zon nodig. Ik heb planten op kale rots zien groeien op tien meter hoogte uit een torenmuur zien groeien, ik heb planten midden in de woestijn zien groeien en bloeien!!!! En juist die overlevers zijn heel mooi, uist door hun efficiente nietigheid. Er moet toch wel iets zijn dat het in de schaduw en droogte van een van de smerigste straten van Nederland het toch doet.

Wie heeft een idee?
Eironeia, Saskia
Eironeia, Saskia

Aantal berichten : 141
Registratiedatum : 19-01-11
Leeftijd : 66
Woonplaats : Rotterdam

http://www.eironeia.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Geveltuin in de schaduw, droogte en verkeersviezigheid Empty Re: Geveltuin in de schaduw, droogte en verkeersviezigheid

Bericht van Harry 2011-04-12, 00:44

Misschien toch een Ligustrum ovalifolium proberen? Of de inheemse Ligustrum vulgare ;-) Of doe eens gek en kies de 'Argenteum' met het zilverbonte blad. Succes, Harry

Harry

Aantal berichten : 2
Registratiedatum : 09-03-11
Leeftijd : 73
Woonplaats : Leiden

Terug naar boven Ga naar beneden

Geveltuin in de schaduw, droogte en verkeersviezigheid Empty Re: Geveltuin in de schaduw, droogte en verkeersviezigheid

Bericht van Eironeia, Saskia 2011-04-12, 11:39

aha een:
"pollution-tolerant hedge"
Very Happy
Eironeia, Saskia
Eironeia, Saskia

Aantal berichten : 141
Registratiedatum : 19-01-11
Leeftijd : 66
Woonplaats : Rotterdam

http://www.eironeia.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Geveltuin in de schaduw, droogte en verkeersviezigheid Empty Re: Geveltuin in de schaduw, droogte en verkeersviezigheid

Bericht van Linder 2011-04-12, 21:36

Los van de vervuiling
(als dat vooral autouitlaat gassen zijn is dat met name fijnstof, twee keer per jaar met een tuinslang afspoelen, alle planten en bladeren dus, anders raken de bladeren met een laagje stof bedekt en kunnen ze hun werk niet meer doen.)
vermoedt ik dat de eleagnus ebbingei of eleagnus pungens het daar nog wel doet, ook kwee (cidonia oblonga) en zeker ook japanse kwee (cheanomeles japonica) kunnen die schaduw wel aan denk ik.

Verder zijn eenstijlige meidoorn (crataegus monogyna) en sleedoorn (prunus spinosa) goede, hufterproof, kandidaten, eventueel gemengd met een rode bes (ribes rubrum).
smeerwortel als bodembedekker al geprobeerd?

grts
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Geveltuin in de schaduw, droogte en verkeersviezigheid Empty Re: Geveltuin in de schaduw, droogte en verkeersviezigheid

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum